keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Tervetuloa seuraamaan Sipoon linjaston suunnittelua! Välkommen och följa med planeringen av linjenätet i Sibbo!

HSL on käynnistänyt Sipoon linjastosuunnitelman laadinnan. Työn tavoitteena on laatia Sipoon bussiliikenteen linjastosuunnitelma vuosille 2014–2021. Työssä pohditaan ja kehitetään Sipoon linjastoa ja vuorovälejä yhteistyössä HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoiden, Sipoon kunnan joukkoliikennevastaavien, alueen asukkaiden sekä muiden tärkeimpien sidosryhmien kanssa. Linjastosuunnitelma valmistuu kevään 2013 loppuun mennessä.

Linjastosuunnitelmaa laadittaessa asukkaiden mielipide on tärkeä ja siksi työtä varten on perustettu tämä blogisivu, josta suunnitelman kuulumisia ja etenemistä voi seurata viikoittain. Blogissa julkaistaan postauksia, joissa kerrotaan työn etenemisestä, ja postauksia kommentoimalla suunnitteluun voi osallistua heti suunnitelman laadinnan käynnistymisestä lähtien. Blogin kautta voidaan myös tiedustella asukkaiden ajatuksia erilaisista vaihtoehtoisista tai työnaikaisista ideoista. Blogin kautta jätetyt viestit ja kommentit välittyvät suunnittelijoille tiedoksi ja siten suunnitelman laadinnassa hyödynnettäviksi.

Ajatuksesi ja mielipiteesi bussilinjaston kehittämiseksi ovat meille tärkeitä! Osallistu suunnitteluun kommentoimalla!


HRT har startat planeringen av linjenätet i Sibbo. Syftet är att utarbeta en linjenätsplan för busstrafiken i Sibbo för år 2014–2021. Det är frågan om ett samarbetsprojekt mellan HRT:s kollektivtrafikplanerare, kollektivtrafikansvariga i Sibbo kommun, invånarna och andra viktiga intressentgrupper. Under arbetets gång granskas linjenätet och turintervallerna i Sibbo. Planen över linjenätet kommer att vara klar senast i slutet av våren 2013.

Invånarnas åsikter är viktiga i arbetet med att utforma planen över linjenätet, och därför har vi skapat denna blogg där alla kan följa med varje vecka hur planen framskrider. På bloggen publiceras inlägg on hur arbetet går framåt. Genom att kommentera inläggen kan läsaren delta i planeringen. Via bloggen kan vi även fråga invånarnas synpunkter på olika alternativ eller idéer som uppkommit under arbetets gång. Alla meddelanden och kommentarer som lämnas på bloggen skickas vidare till planerarna och på så sätt kan de användas i utarbetandet av planen.

Dina synpunkter och åsikter om utvecklingen av busslinjenätet är viktiga för oss! Delta i planeringen genom att kommentera!

33 kommenttia:

  1. Söderkullan ja Nikkilän välille olisi hyvä saada julkisen liikenteen yhteydet tiheämmäksi esim. koulussa ja työssäkäyviä varten. Söderkullasta Helsinkiin voisi ottaa tiheämmän vuoron ruuhka-aikoina 7-9, mutta niin että bussit kulkisivat Söderkulla-Itäkeskus välillä, koska Itäkeskuksesta voi jatkaa sujuvasti keskustaa kohden metrolla. Lippujen hintoja HSL:n tulisi kohtuullistaa, jotta julkisten käyttäjiä tulisi enemmän. Ensimmäinen asia on kuitenkin se, että tarjontaa linjoille tulee tarpeeksi ja että se on joustavaa ja aikataulut pitävät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itäkeskukseen päättyviä vuoroja kokeiltiin jo, mutta niistä luovuttiin. Linjat 830-870 eivät edes kulje Helsingissä samaa reittiä metron kanssa, vaan se on monille ainoa yhteys Oopperan, Alppilan (Linnanmäen) ja Pasilan konepajan suuntaan. Siihen en suostu, että pitäisi loppumatkasta raahata itsensä maan alle ruuhkametroon 10 minuutin vuoksi ja siitä vielä takaisin pinnalle ja ei kun hidasratikkaan.

      Poista
    2. Jos Porvoosta tulevat linjat 840-870 menisivät moottoritietä Massbyn liittymästä Helsinkiin asti, niillä pääsee edelleen oopperalle, Linnanmäelle ja Alppilaan. Söderkullasta tai Kalkkirannasta/Eriksnäsistä lähtevä linja voisi mennä 170-tietä Itäkeskukseen, josta on vaihtoyhteys metroon, jokerilinjalle sekä mm. Vuosaaren ja Malmin suuntiin.

      Poista
    3. Tämähän olisi aivan loistavaa. Vielä jos saisi sisäistä liikennettä tukemaan, esim linja 957 molemmin päin pyörimään edes kerran tunnissa edes ruuhka-aikoihin

      Poista
    4. Ei moottoritietä, myös 170-tieltä tulee matkustajia koko matkalta kohti Alppiloita sun muita talvipuutarhoja. Vain, kun kaikki 830-870 linjat ajavat nykyisen tapaa 170-tietä keskustaan säilytetään inhimillinen 30 minuutin maksimivuoroväli klo 6-21.

      Poista
  2. Fjärrtrafikens linjer 840-870 från Borgå borde flytta till motorvägen efter Söderkulla-Massby.

    Söderkulla-Östra Centrum med bra turtäthet är en bra idé.



    VastaaPoista
  3. Tervetullutta olisi, että edes joitakin vuoroja ajettaisiin myös Nikkilästä Korsoon, esim. asemalle. Helpottaisi kovasti Vantaan suunnalta tulevia opiskelijoita, jotka opiskelevat Nikkilässä. Tällä hetkellä kulku hankalaa ja aikaavievää Keravan kautta.

    VastaaPoista
  4. Miten olisi nämä linjat
    739 Nikkilä-Talma-Ahjo-Sorsakorpi-Lahdenväylä-Sörnäinen-Rautatientori
    910 Söderkulla-Östersundom-Sotungintie-Hakunila-Jokiniementie-Tikkurilantie-Tikkurila
    950 Linjan jatkaminen Söderkullasta Itäkeskukseen
    955 Keravan sisäisen linjan 5:n osa vuoroista reittiä Mattilanpuisto-Kaleva-Ahjo-Ratatie-Talmantie-Martinkyläntie-Talman koulu
    959 Keravan asema-Porvoontie-Kaskelantie-Rajakulmantie-Pornainen
    975 Nikkilä-Jokivarrentie-Sipoontie-Lahdentie-Leppäkorventie-Vallinojantie-Korso-Peijas

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nää kuulostaisi musta mainioilta eikä niin suurilta muutoksilta. Kannatetaan!

      Poista
  5. Kerava-Nikkilä-Söderkulla-Itäkeskus -reitti kattaisi aika hyvin meidän talouden tarpeet, kunhan aikatauluista saataisiin järkevät. LISÄÄ bussinkäyttäjiä saataisiin myös, jos matkustajille olisi selvää mistä reitit menevät. Esim kaikki Nikkilä-Kerava reititkään eivät ole useilla tällä välillä asuville selviä.
    Itse käytin kahdesti kesällä menestyksekkäästi bussia välillä Itäkeskus-Söderkulla. Sitten tulikin tarve reitille Itäkeskus-Talma ja ajattelin vaihtavani Söderkullassa. Aiemmin käyttämälläni Itäkeskuksen pysäkillä huomasinkin, ettei ko pysäkiltä aikomaani vuoroa lähtenytkään. Yritin tuloksetta selvittää tilannetta lähipysäkeiltä, kännykästä HSL:n sivuilta jne. Muu ei auttanut, kuin metrolla keskustaan, juna Keravalle ja sieltä bussilla takaisinpäin ;). Onneksi sieltä vielä kulki busseja.

    Nikkilästä Paippisiin ja takaisin, niin että Paippisissä ehtisi myös olemaan muutaman tunnin joko aamu- tai iltapäivällä olisi myös toiveiden joukossa. Nythän bussit kulkevat vain "toisinpäin", Nikkilään ilmeisesti koululaisia varten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ole kyllä Itiksessä Sipoon ja Porvoon suunnan bussien pysäkit vaihtuneet. U-linjat 830-870 ovat pysähtyneet jo vuosien ajan Puotinharjun ja Prisman(Vanhanlinnantie) pysäkeillä Itäkeskuksen alueella. Puotinharjun pysäkki on kirjaston kohdalla, Matkahuollon aikatauluissa Itäkeskuksen pysäkki.

      Poista
    2. Juuri näin. Erillisiä Itäkeskukseen päättyviä vuoroja ei tarvita, sillä kaikki 830-870 vuorot ajavat jo Itäkeskukseen ja Puotinharjuun.

      Poista
  6. Ehdottomasti tarvitaan linja välille Nikkilä -Tikkurila!
    SEkä työmatkaliikenteeseen, lentoasemayhteyteen sekä muuhun asiointiin! Koko perhe tarvitsee tällaista yhteyttä!

    VastaaPoista
  7. Östersundomin yhteys Nikkiläänpäin (Hindsbyn kautta) katkesi kuntaliitoksen yhteydessä. Kaivattaisiin takaisin.

    VastaaPoista
  8. Söderkullasta tarvitaan yhteys Tikkurilaan kun siihen suuntaan ei kulje nyt yhtään mitään. Tikkurilassa pysähtyvät kaikki junavuorotkin. Edes kokonaan Porvoonväylää kulkeva linja vaikka Jakomäessä koukaten helpottais sekin asiaa. Tikkurilassa pysähtyvät kaikki junavuorotkin.

    VastaaPoista
  9. Motorvägsbussen borde stanna på Sipoonlahden Neste. Där finns plats för bilparkering och busslinjen är tillräckligt snabb in till stan för att konkurrera med bil.

    Vi behöver en väst-östlig mwtropolsnabbtur, t.ex. Söderkulla-ring 1 - westend och nickby ring 3 Esbo centrum. Om nu en gång Sibbo räknad till metropolen snabbturen skall inte stanna på varje busshållplats, utan bara där var man kan byta till lokalbuss eller tåg eller Metro.

    VastaaPoista
  10. Paljon bussia käyttävän kommentit:

    1) Ehdoton ykkösasia: yhteistyö Helsingin kaupungin kanssa Sturenkadun muuttamiseksi bussikaistalliseksi. Matka-ajat venyvät ja väki pysyy autoissaan niin kauan kun aikataulut eivät pidä.

    2) Ei kaupunkiliikenteen busseja Sipoon liikenteeseen. Matka-ajat ovat niin pitkiä, että väki kaikkoaa, jos bussit vaihtuvat tulevaisuudessa pitkänmatkan busseista kaupunkiliikenteeseen suunnattuihin.

    3) SUORAT YHTEYDET prime-time liikenteeseen. Esim. aamulla Nikkilästä 7.20 suora linja ja iltapäivällä 16.20 suora linja. Nikinmäen liikenne erilliseksi.

    4) Yhteydet myös Tikkurilaan sekä Södiksestä että Nikkilästä.

    5) Suora syöttöliikenne Keravan junille. Bussit kulkevat niin hämäriä reittejä ei busseja voi käyttää Keravan suuntaan.

    6) Pitkän aikavälin tavoitteeksi lähijuna Nikkilään. Rata on, yhteys puuttuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä / Jag håller med denna, att problemet med de raka busserna in till stan främst är att Sturegatan inte drar alls - Helsingfors stad borde försöka göra någonting åt saken. Det kunde vara bra med alternativ för dem så ska åka till Vanda etc, men för många är bussar som åker hela vägen till centrum (o stannar t.ex. i Arabia på vägen) bäst.

      Håller även med kommentaren om bussarnas kvalitet!

      Poista
    2. Samaa mieltä olen. Ja toivottavasti noita kaupunki busseja ei tule. Niissä on nimittäin niin kovat penkitkin, että takapuoli puutuu.

      Poista
    3. Lähijunaliikenne Nikkilään olisi tosiaan hyvä ratkaisu. http://vaunut.org/kuva/71844

      Poista
  11. Hei,

    Ehdottomasti suora yhteys Nikkilästä Keravan ja Tikkurilan asemille. Erityisesti Tikkurilan asema, sillä uusi kehärata tulee sinne!

    Nikkilä - Pasila työmatkaaja

    VastaaPoista
  12. Söderkullan ja Nikkilän välille olisi hyvä saada julkisen liikenteen yhteydet tiheämmäksi koululaisia varten varsinkin aamuisin.

    VastaaPoista
  13. Mielummin Nikkilästä Tikkurilan asemalle kuin Keravalle ja Nikkilästä Södiksen kautta itikseen.

    VastaaPoista
  14. Suorat bussilinjat nikkilä-helsinki-nikkilä, myös sunnuntaivuoroja lisättävä aamuun ja iltapäivään, jos mielii työnsä pitää.

    VastaaPoista
  15. mera bussförbindelser till kitö/box från nickby. skollbussarna är väldigt få som går dit...

    VastaaPoista
  16. Det måste bli fler bussförbindelser som går direkt mellan Söderkulla och Nickby främst för skolungdomarna. Nu tar det lika lång tid att åka till östra Helsingfors som till Nickby. Vill Sibbo bevara sin image som en kommun för familjer måste detta tas i beaktande. Även med tanke på Sibbo gymnasiernas framtid är det väsentligt att bussförbindelserna fungerar så att inte våra ungdomar flyr kommunen.

    VastaaPoista
  17. Ainakin linjanumeroiden reittivariaatiot selkeämmäksi sekä ne itse linjanumeroliuskat pysäkeille maalaismaisten "bussin kuva" kylttien tilalle, joiden informaatio tarjoaa vain tiedon: "tässä mahdollisesti pysähtyy bussi, joskus". Toki netistä voi HSL:n sivuilta selvittää pysäkkikohtaset aikataulut, mutta harva sitä tietää ja siihen lisättynä eriskummalliset yyt ja ässät saa varmasti suurimman osan pysymään autoissansa.
    Helsingin liitosalueella homma hoidettiin kuitenkin varsin tyylikkäästi!

    VastaaPoista
  18. suora bussilinja nlä-hki-nlä, myös viikonloppuihin parannusta, käydään työssä myös sunnuntaisin.

    VastaaPoista
  19. Ehdottomasti suoria linjoja bussilla nikkilastä helsinkiin ja päinvastoin. Sunnuntai aamuun vuoroja, josko porvoosta lähtevät vuorot ajaisivat nikkilän kautta, kuten myös päinvastoin.

    VastaaPoista
  20. Olen täysillä Sturenkadun bussikaistojen puolella! Niitä tarvitaan, ajettiin sitten Lahdenväylää, Porvoonväylää tai Itäväylää. Joskus Sturenkadulla jumitetaan yli 10 minuuttia..

    VastaaPoista
  21. Ehdottaisin tämmöistä reittiä: Itäkeskus - Nikkilä - Paippinen - Keravan asema. Itse siis joudun ehkä tulevaisuudessa menemään kouluun Paippisista Helsinkiin. Itäkeskuksesta pääsee helposti metrolla kaupunkiin ja tietysti myös Mellunmäkeen ja Vuosaareen.

    Ja niin kuin joku aikaisemmin sanoi, linjanumerot pysäkeille. Itse ulkopaikkakuntalaisena en todellakaan tiedä, mitä busseja milläkin pysäkillä pysähtyy. Myös selkeä linjakartta sekä aikataulut olisivat hyvä olla (itse en ole semmoisiin törmännyt sipoossa).

    VastaaPoista
  22. GPS-paikannusta busseihin! Odotin tänään kotipysäkilläni 170-tien varrella bussia klo 7:35 - 8:13 jolloin se vihdoin tuli. Olisin voinut senkin ajan lukea vaikka aamun lehteä kotisohvalla jos olisin voinut vaikka kännykästä katsoa missä seuraava bussi tällä hetkellä tulee. Junien reaaliaikaiset sijainnit voi seurata kännykällä - miksei bussien?

    VastaaPoista
  23. Vid planeringen av de interna rutterna är det viktigt att skolornas matningstrafik fungerar. I Nickby finns flera lågstadier, två högstadier (alla kommunens svenskspråkiga och hälften av de finskspråkiga åk 7-9-eleverna) och tre andra stadiets skolor, som behöver fungerande rutter under skoldagarna.

    Turerna skulle behövas både till Nickby kl. 8-10 och från Nickby kl. 13-16; och det till kommunens alla hörn. De tidigare rutterna har inte till fullo kunnat beakta skolornas behov av bussar också efter kl.15. Samma gäller delvis också skolorna i Söderkulla. Jag hoppas att HRT vid linjeplaneringen är i kontakt till kommunens bildningskansli för att kartlägga skolornas behov de kommande åren.

    Kervo-Nickby-Söderkulla(-Östra centrum) är en bra baslinje, vid sidan av Nickby-Helsingfors och Borgå-Söderkulla-Helsingfors. Till de rutterna kan man mata med turer från byarna. Om det skulle gå minst en buss till/från byarna också på kvällar och under veckoslut skulle servicen till kommunborna vara jämlikare.

    VastaaPoista