maanantai 26. marraskuuta 2012

Liitynnällä vai suoraan? Anslutningslinjer eller direkta busslinjer?

Sipoon linjastosuunnitelmassa pohditaan tällä hetkellä sitä, järjestetäänkö jatkossa suoria yhteyksiä Sipoosta Helsingin keskustaan asti vai tarjotaanko liityntäyhteyksiä esimerkiksi Itäkeskuksen metroasemalle sekä jollekin juna-asemalle. Liityntälinjat olisivat lyhyempiä kuin nykyiset bussilinjat, jolloin niitä voitaisiin ajaa tuplasti paremmalla vuorovälillä. Liityntää hyödyntämällä saataisiin myös helpotusta nykyisten linjojen luotettavuus- ja sujuvuusongelmiin, kun Helsingin keskustan ruuhkaisessa katuverkossa ei tarvitsisi ajaa lainkaan.

Mitä mieltä olet, kulkisitko mieluummin puolen tunnin välein kulkevalla bussilla juna- tai metroasemalle vai tunnin välein kulkevalla bussilla Helsingin keskustaan saakka?


Planeringen av linjenätet i Sibbo är just nu i ett skede där man funderar på om det i fortsättningen skall gå direkta busslinjer från Sibbo till Helsingfors centrum eller endast anslutningslinjer till t.ex. metrostationen i Östra centrum samt till någon järnvägsstation. De nya anslutningslinjerna skulle vara kortare än de nuvarande busslinjerna. Bussturerna skulle således gå dubbelt oftare. Anslutningstrafiken skulle minska problemen med pålitligheten och smidigheten, då bussarna inte alls skulle hamna i rusningen i Helsingfors centrum.

Vad tycker du, skulle du hellre exempelvis anlita en buss som går varje halv timme till en tåg- eller metrostation och där byta till tåg/metro eller anlita en buss som går en gång i timmen direkt till Helsingfors centrum?

26 kommenttia:

  1. Kannatan liityntäliikennettä raideliikenteen kanssa tai Vantaan puolella riittävän tiheän bussiliikenteen kanssa. Luonteva juna-aseman paikka olisi tulevaisuudessa Nikkilä.

    Myös Pornaisten saaminen mukaan suunnitteluun on tärkeää, sillä Pornaisten eteläosa ja Sipoon Kotivallin alue ovat joukkoliikenteen kannalta varsin samankaltaisia. Esimerkiksi Pornaisten Laukkosken ja Nikkilän välistä linjaverkostoa voisi samalla laajentaa poistamaan useiden kilometrien kävelymatkoja. Tällaiset uudet U-linjat eivät kaikki suuntautuisi Pornaisten kirkonkylään mutta selvästi hyödyttäisivät Sipoon aluetta.

    Kaikkien bussien ei tarvinne olla yhtä isokokoisia kuin kaukoliikenteessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ota kantaa junaan, asemalle pitkä matka, eikä keravan kautta matkustaminen junalla kiinnosta.
      Liitynnöistä olen sitä mieltä, että edelleen on hyvä mennä busseja suoraan Helsinkiin, se on helppoa etenkin liikuntavammaisille, kun ei tarvitse vaihtaa. Mutta ehdottomasti on myös lisättävä yhteyksiä Nikkilän ja Itäkeskuksen välillä, mieluiten ilman vaihtoa Söderkullassa. Nythän virka-aikaan työskentelevät eivät voi julkisia käyttää; aamubussi lähtee liian aikaisin eikä kotiin pääse lainkaan klo 14.20 jälkeen, ainakaan kohtuullisella yhteydellä.
      Lisäksi lisättävä yhteyksiä kesällä, jolloin Nikkilän ja Söderkullan välinen julkinen liikenne käytännössä seisahtuu.

      Poista
  2. Ehdottomasti liityntäliikenne! Turha seisottaa busseja Hesan ruuhkissa. Ja vaikka VR:llä on ollut talvisin ongelmia, on niitä maantieliikenteessäkin.

    Nikkilästä itään ja etelään: liityntä metroon.
    Nikkilästä pohjoiseen ja länteen: liityntä Keravalle.

    Hienointa olisi tietenkin oma juna-asema Nikkilässä:)

    Pornainen pitäisi houkutella myös mukaan HSL:een, tulisi synergia-etua pohjois-Sipoon joukkoliikenteen kanssa.

    terv Tallukka

    VastaaPoista
  3. Kannatan ilman muuta tiheää liityntäliikennettä! Nikkilästä länteen haluaisin kyllä mieluummin linjan Korsoon, joka on lähin, tai Tikkurilaan, joka on tärkeä liikenteen solmukohta (ja jossa olen töissä). Jos halutaan Nikkilästä mennä Helsinkiin raiteilla, yhteys Keravalle on vähän väärään suuntaan. Jos Pornaisista halutaan Helsinkiin töihin, eikö sieltä kannattaisi olla yhteys Järvenpään asemalle?
    terv. Vantaalla töissä

    VastaaPoista
  4. Joka puolelta Sipoota edes koululaiset kouluun ilman 45 min odottelua koulun pihalla että koulu alkaisi.

    Nikkilästä Harvemmin suoria yhteyksiä suoraan Kamppiin nykyisen K-linjanreittiä ja hiljasempana tai tihempänä k-linjanreittiä Tikkurilaan,sekä Söderkullan kautta kamppiin tai Itikseen,näille linjoille syöttöliikennettä ympäri Sipoota.

    VastaaPoista
  5. Liityntäliikenne Nikkilästä Keravalle olisi meidän perheen kannalta paras ratkaisu: se palvelisi sekä aikuisia, jotka menevät Helsinkiin töihin, että lapsia, jotka menevät Nikkilään harrastamaan...

    VastaaPoista
  6. Från Söderkulla fungerar det definitivt bra att byta i Östra Centrum, det är snabbare att göra det nu också än att ta bussen ända in till centrum eftersom metron kör så ofta.

    Från Norra Sibbo kunde det kanske finnas båda alternativen? Lite beroende på hur mycket snabbare det i verkligheten blir att byta till tåg någonstans... Om man först går 20 minuter till bussen, sedan åker buss, sedan byter till tåg i Kervo/Korso/Dickursby, och sedan ännu i Kampen byter för att åka vidare därifrån så blir resan lätt så uppsplittrad att man varken hinner sitta ner sig o lugna sig eller alternativt hinner koncentrera sig på att jobba på bussen/tåget. Då kan man lika gärna sitta i sin varma bil hela vägen.

    VastaaPoista
  7. Meidän perheelle liityntälinjat sopisivat parhaiten.
    Korsoon ja Itäkeskukseen.

    VastaaPoista
  8. Liityntälinjat Helsingin keskustaan voisivat toimia hyvinkin, mutta ei kannata unohtaa muualle kuin keskustaan
    suuntautuviakaan matkoja, joille liityntä junaan ei ole houkutteleva, kun vaihtoja tulisi väkisin vähintään kaksi.

    Tarjonta voisi jakautua siten, että olisi liityntälinjoa ja suoria linjoa, jotka eivät kuitenkaan menisi Helsingin keskustaan, vaan johonkin saavutettavuuden kannalta hyvään keskustan reunamilla olevaan ratikka ja bussiliikenteen solmukohtaan.

    VastaaPoista
  9. Bra om Sibbo får en egen anslutningstrafik. Här på Borgåsidan väljer många bort 840-870-bussarna för att de kör så långsamt genom södra Sibbo. Kvällar och veckoslut funkar de ju däremot utmärkt som U-linjer som komplement till anslutningstrafiken.

    840 och 870-serien kunde bra köra Kampen-Motorvägen-Sibboviken-Söderkulla-Borgå under högtrafiktid, så får Söderkulla snlutning också Jokerlinjen och många Vandalinjer vid hållplatsstationen i Vik.

    VastaaPoista
  10. Nikkilä: Joko tai, ei toimi. On oltava sekä suoria linjoja että liityntäliikennettä. Liityntäliikennettä voisi olla erityisesti ruuhka-aikana suorien vuorojen lisänä?
    Liikennevälineen vaihtaminen yleensä pidentää matka-aikaa... Varsinkin, jos se tarkoittaa vaihtamista VR:n myöhästeleviin juniin... Talvella yksi palelukerta ulkona per suunta riittää?

    Nikkilän juna-aseman/radan uudelleen käyttöönottoa odotellessa...

    VastaaPoista
  11. Aamulla pitäisi olla useampi bussivuoro välillä Nikkilä-Söderkulla-Itäkeskus, mieluummin ilman vaihtoa Söderkullassa. Itiksestä pääsisi sitten niin halutessaan metrolla sujuvasti keskustaan.

    VastaaPoista
  12. Liityntäliikenne Söderkullasta Itäkeskukseen on ainoa järkevä vaihtoehto ja varmasti tehokkain myös jatkoyhteyksien kannalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tehokkain? Kaikkiin Espoo, Turuntien, Vihdintien, Hämeenlinnanväylän, Tuusulanväylän.. busseihin vaihto onnistuu vain keskustasta. Itäkeskuksessa käydään jo nykytilanteessa, eli ehdotat nykyistä huonompaa palvelua. Kahden vaihdon matkat ei oikein kiinnosta.

      Poista
  13. Nikkilän ja Nikinmäen bussit Keravan asemalle, koska sieltä pääsee nopeisiin Z/H/R-juniin. Kokonaisuuden sekä Helsingin saavuttamisen kannalta nopein ja Tikkurilaankaan ei mene montaa minuuttia kauempaa.

    Söderkullan bussit 170-tietä keskustaan 30 minuutin välein. 170-tien varrella on paljon matkustajia. Tarjoaa yhteyden juuri sille osuudelle Aleksis-Alppila-Hesari-Ooppera-Hesperia, mitä metro ei tarjoaisi muutenkaan. Reitin katkaiseminen Itäkeskukseen ei siis ole vaihtoehto, reitti menee sen kautta kuitenkin.

    Jos joskus rakennetaan nopea Z/H/R tyyppinen junayhteys Helsingistä itään (nkts. Porvoon/Pietarin suunnan ratayhteys), voi toki sitten 830-870 bussit katkaista sen asemille. Z/H/R-junia kolme kertaa hitaampi metro ei kuitenkaan houkuttele vaihtoa - vaihdan mieluummin autoon, jos pitää ensin mennä bussiin, sitten vaihtaa hidasmetroon ja sitten vielä takaisin maan päälle, odotus ja ratikkaan, jotta pääsen Oopperan nurkille. 25 minuutin matkani vaihtuisi 50 minuuttiin. Vertailun vuoksi autolla menee vajaa 20 min.

    VastaaPoista
  14. Joudun ehkä tulevaisuudessa itse matkustamaan kouluun Paippisista asti Helsinkiin, Vuosaareen, joten itse kannatan liityntäyhteyttä itäkeskukseen. Ainakin matka-aika lyhenisi huomattavasti. Metrolla pääse itiksestä nopeasti kaupunkiin ja rataa pidennetään vielä Espooseen saakka. Lisäksi olisi kiva saada Pornainen osaksi HSL aluetta.

    VastaaPoista
  15. Vi som bor i Myras skulle antagligen inte ha nytta av anslutningslinjer eftersom vi redan har möjlighet att åka med vanda busser till Dickursby eller Korso.

    Personligen skulle jag vilja ha mera av de Helsingfors-Nickby linjens bussar som åker via Kungsbacka (speciellt de bussar som kommer från Helsingfors). Ok, det går en del vanda bussar till och från Helsingfors, men de gör oftast så långa omvägar att resetiden blir onödigt lång. Som skolelev (och idrottare) skulle man gärna använda så lite tid till resor som möjligt.

    VastaaPoista
  16. Minusta pitäisi suora linja Nikkilästä Helsinkiin säilyttää, mutta sen lisäksi pitäisi liityntäliikennettä lisätä. Itse toivoisimme Kerava-Nikkilä välille lisää vuoroja, että julkistaliikennettä oikeesti voisi käyttää. Liityntäliikenne on tärkeää myös koulukuljetusajan ulkopuolella, jotta lapset pääsisivät harrastuksiin.

    VastaaPoista
  17. Liityntäliikennettä voisi laittaa viikonloppuihin, kun silloin on erityinen ongelma harvat vuorot.

    Arkisin on kätevää päästä suoralla bussilla. On kätevää kun bussi menee Viikin läpi, sieltä pääsee vaihtamaan moneen suuntaan: 550 menee kymmenessä minuutissa Itikseen tai 5 minuutissa Oulunkylän asemalle. Kallion kohdalla bussi menee vähän omia reittejään, ei pääse vaihtamaan metroon eikä muihin busseihin (paitsi kävelemällä tietysti).

    Kokeilkaahan Itikseen menijät joskus: Nikkilästä Viikkiin, Viikissä vaihto 550:een, veikkaisin että on nopeampaa kuin Södikan kautta bussilla.

    VastaaPoista
  18. Jag tycker att nuvarande busstrafik till och från Helsingfors kunde bibehållas. Utöver det kunde man ha en buss mån-fre som skulle kör mellan Kervo och Söderkulla från Kervo 8.00 och från Söderkulla kl 17.00, så att det är möjligt att jobba i Söderkulla och bo i Nickby utan bil. Direkt bussen till Helsingfors söndagar kunde ersättas med buss melllan Söderkulla och Kervo. Den senaste bussen kunde försenas med en halv timme till kl 23.00 på vardagar så att man hinner hem från teatrar,konsterter och bion.
    På det här sättet förbätttrar vi den interna trafiken.

    VastaaPoista
  19. Ehdottomasti liityntäliikenne ja Itäkeskuksessa vaihto. Pysäkki siellä päässä saisi kyllä olla lähempänä metroasemaa. Voisiko bussit pysähtyä/kääntyä vaikka siinä metroaseman bussiasemalla? Minusta on aina ollut outoa että kaikki bussit menevät ruuhkaiseen keskustaan asti.

    VastaaPoista
  20. Mieluummin suora linja Helsingin keskustaan. Suurin osa vuoroista liikkuu ilman erityisiä häiriöitä ruuhkista. Erikseen voi laittaa joitakin pelkkiä liityntävuoroja väliin ruuhka-aikana. Metrovaihto olisi hidas ja nyt pääsee kävelymatkalla Helsingin päässä, mutta jos pääsisi vain metrolla, niin joutuisi sielläkin päässä vaihtamaan.

    Nythän vuorot menee 4 kertaa tunnissa ruuhka-aikaan ja muuten puolen tunnin välein ja myöhemmin illalla tunnin välein. Suorassa yhteydessä voi käyttää aikaa lukemiseen yms. Metro on ruuhka-aikana tosi täynnä ja jos kaikki bussit laitettaisiin liittymälinjoiksi, niin tilanne vain pahenisi. Metrojen vuoroväliä ei pysty lyhentämään nykymuodossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei se mertovaihto niin hidas ole. Metrojen vuoroväli on nykyään 5 minuuttia. Metron automatisoinnin jälkeen se lyhenee 2,5 minuuttiin.

      Minun mielestä pitäisi olla liityntälinja itäkeskukseen. Junalla pääsee myös keskustaan.

      Poista
  21. Kehä III suuntaan tarvittaisiin myös reittejä tai ainakin vaihtomahdollisuutta bussiin, joka menisi kehä III pitkin.

    VastaaPoista
  22. Liityntäliikenne on parempi. H/R/Z-junilla menee Helsinki-Kerava max. 25 min, joten liityntäyhteys on suunnilleen yhtä nopea mutta mukavampi, kun bussi ei seiso ruuhkissa. Nyt 950/B/M kiertelee pikkuteitä pitkin ja pysähtyy joka pysäkillä poimimaan koululaisia. Koulujen aloitus- ja lopetuaikoina pitäisi saada pikavuoroja välille Nikkilä-Kerava eli vaikkapa lisää vuoroja linjalle 953 ja linja kulkemaan suoraan Martinkyläntietä pitkin käymättä Talmankaarella ja Mårsbackantiellä.

    Sipooseen voisi harkita samanlaista kutsutaksijärjestelmää kuin mikä Keravan linjalla 8 on viikonloppuisin. Turha niitä isoja busseja on ajattaa 0-2 matkustajan takia, kun sama liikenne hoituu taksikalustolla edullisemmin. Lisäksi kutsutaksi ajetaan vain jos matkustajia on. Eli Keravan asemalta tämä linjaa 8 korvaava kutsutaksi lähtee kahden tunnin välein kello 8-22, tiputtaa matkustajat pysäkeille ja noukkii samalla uudet kyytiin viedäkseen ne Keravan asemalle. Lähtöpaikaksi vaan vaikka Kuntala. Kustannus yhtä matkustajaa kohti on noin 7 € eli halvempi on kuin täysikokoinen tyhjä bussi.

    VastaaPoista