maanantai 10. joulukuuta 2012

Toivottu palvelutaso? Önskad servicenivå?

Olemme hahmotelleet kullekin Sipoon alueelle tavoiteltavaa palvelutasoa ja keskeisiä yhteysvälejä.
HSL suunnittelee ainoastaan HSL-alueen palvelutason. ELY-keskus suunnittelee bussiyhteydet
Porvooseen, Pornaisiin ja Järvenpäähän ja niiden palvelutason.

Paras palvelutaso tarjottaisiin Söderkullasta ja Nikkilästä pääkaupunkiseudun suuntaan. Keravan, Nikkilän, Söderkullan ja Eriksnäsin välillä olisi tarkoitus palvella hyvällä palvelutasolla siten, että myös lauantaisin olisi liikennettä.

Nikkilästä Paippisten kautta Rajakulmaan, Sipoon ja Pornaisten väliselle rajalle, Linnanpeltoon ja Savijärvelle sekä Söderkullasta Kalkstrandiin, Gumbostrandiin, Boxiin ja Spjutsundiin tarjottaisiin koulu- ja työmatkayhteyksiä. Pelkästään koulumatkayhteyksiä tarjottaisiin Kitön/Spjutsundin, Hindsbyn, Immersbyn, Massbyn, Gesterbyn ja Skogsbyn alueille.

Mitä mieltä olet palvelutasoehdotuksesta?



Vi har skisserat en önskad servicenivå och centrala förbindelser för varje område i Sibbo.
HRT planerar endast servicenivån inom HRT-området. Servicenivån för bussförbindelserna till Borgå, Borgnäs och Träskända planeras av NTM-centralen.

Trafiken från Söderkulla och Nickby i riktning mot huvudstadsregionen skulle ha den bästa servicenivån. Avsikten är att erbjuda så goda förbindelser mellan Kervo, Nickby, Söderkulla och Eriksnäs att bussarna trafikerar också på lördagar.

Från Nickby via Paipis till Rajakulma, till gränsen mellan Sibbo och Borgnäs, Borgby och Savijärvi samt från Söderkulla till Kalkstrand, Gumbostrand, Box och Spjutsund skulle erbjudas bussförbindelser mellan hemmet och skolan samt mellan hemmet och arbetsplatsen. Från Kitö/Spjutsund, Hindsby, Immersby, Massby, Gesterby och Skogsby skulle erbjudas endast förbindelser mellan hemmet och skolan.

Vad anser du om detta förslag till servicenivå?

14 kommenttia:

  1. Nikkilästä Paippisten kautta Rajakulmaan kuulostaa hyvältä (jos se kulkee takaisinpäinkin?) Ainakin itse tulisin käyttäneeksi tätä linjaa.

    VastaaPoista
  2. Itse asun Talmassa ja olen yrittänyt selvitä matkasta Helsinkiin pelkästään julkisilla liikennevälineillä. Se on ollut hyvin haastavaa, kun busseja kulkee harvoin esim.klo 16 jälkeen kun ihmiset pääsee töistä on parin tunnin tauko bussiliikenteessä. Ei ihmiset uskalla luopua autosta, kun vuoroja ei ole riittävästi. Työmatkoihin menee muutenkin paljon aikaa - ja vielä jos joutuu odottelemaan jatkovuoroan Nikkilästä tai Keravalta kotiin.

    VastaaPoista
  3. Gumbostrandiin ja sieltä pois pitäisi ainakin kelirikkoaikana päästä muillakin kuin koulukyydeillä. Veneille liityntäparkkipaikoja Sipoonranta/Karhusaari niin saaristolaisetkin voisivat hyödyntää julkisia.

    VastaaPoista
  4. Joukkoliikenteen käytön ainoa peruste verrattuna omaan autoon on suora ja nopea yhteys kuntakeskusten välillä. Suoraa linja-autoyhteyttä Nikkilästä Töölön kautta keskustaan ilman vaihtoja kannattaa käyttää välillä Nikkilä-Helsinki. Jos matka vaatisi vaihtoja siihen kuluisi liikaa aikaa.

    VastaaPoista
  5. Kyllä 9 km boxintie (+ sivutiet) asukkaineen ansaitsisivat edes jonkin tason liikenteen, edes ruuhka-aikoina, esim jouko-pikkubussin tapainen. Eikö mitenkään voisi kuvitella että esim. jokin vuoro välillä Nikkilä- Söderkulla menisi Boxintien kautta?
    Itse olen toistaiseksi suosinut joukkoliikennettä niin että olen tullut bussipysäkille autolla, koska matkaa pysäkille on nelisen kilometriä ja näin talvella pimeys + lumi rajoittaa kevyttä liikennettä. Jatkossako joutuisin siis tulemaan autolla pysäkille josta vaihtaisin bussiin Söderkullaan asti, josta Busilla stadiin, ja vielä stadin päässäkin joudun vaihtamaan.

    VastaaPoista
  6. Jotta voisi ottaa kantaa, täytyis olla hiukan tarkempi käsitys siitä, mitä nuo palvelutasot tarkoittavat. Esim tarkoittaako "Keravan, Nikkilän, Söderkullan ja Eriksnäsin välillä olisi tarkoitus palvella hyvällä palvelutasolla siten, että myös lauantaisin olisi liikennettä." käytännössä samaa kuin nykyinen palvelutaso, vai onko se jotain nykyistä parempaa? Entä työmatkayhteydet, onko se muutankin kuin yksi 16-17 välillä Helsingistä lähtevä vuoro vai mahdollistetaanko töistä kotiin tuleminen silloinkin, jos töissä venyy vähän pidempään.

    VastaaPoista
  7. Pornaisten rajan "palvelutaso" ei saisi romuttaa Pornaisten bussiliikenteen (nykyisten U-linjojen 763 ja 764) kannattavuutta, paitsi jos Pornaisten rajalle saadaan toimiva vaihtopysäkki HSL-alueen liikenteen kanssa. Onko ELY-keskus valmis suunnittelemaan Pornaisten sisäistä liikennettä nykyistä kattavammaksikin lähtökohtana tukeutuminen HSL:n nykyistä parempaan (?) palveluun Pornaisten rajalle saakka?

    VastaaPoista
  8. Hyvä palvelutaso tarkoittaa toivottavasti hiukan tiheämpää liikennettä välillä Helsinki-Söderkulla-Nikkilä. Bussien aikataulut ei palvele aina työmatka- liikennettä! Kerran tunnissa koulubussivuoro on harvoin ja työajat ei ole sovitettavissa niiden mukaan. viimeinen vuoro Nikkilästä (suuntaan Söderkulla-Helsinki) lähtee 17.10 ja siihen ei ennätä, jos työ päättyy klo 17.

    VastaaPoista
  9. Nikkilästä Öljytietä pitkin Keravalle pitäisi saada linja - nyt varsinkin kun logistiikkakeskuskin tulee laajentumaan.

    VastaaPoista
  10. Eriksnäs tarvitaan ilman muuta parhaaseen palveluluokkaan. Tämä siksi että alueella asuu ihmisiä enemmän kun perässä tulevat tilastot näyttävät. Lisäksi suuri osa asukkaista on lapsia (>150-200 hlö nyt) jotka ovat juuri tulossa siihen ikään että liikkuvat omineen. Liikkumistarve on pääasiassa helsingin suuntaan, mutta myös Nikkilään.

    Eriksnäs voisi toimia mm päätepysäkkinä Söderkullan kautta Helsingistä tuleville linjoille.

    Myös Sipoonlahden huoltoasema-aluetta voisi kehittää liityntäpysäköintiin suoriin moottoritievuoroihin Helskinkiin. Sipoonlahti palvelisi Etelä-Sipoota laajemminkin, mutta tarjoaisi myös Eriksnäsin alueelle lisävuoroja.

    VastaaPoista
  11. Tästä samaa mieltä. Sipoonlahden asemalle hyvää terminaalia, jossa yhteyksiä moottoritien Porvoo/kauko/pikavuoroille. Ja runkoreitiksi 820 Eriksnäs-Söderkulla-Itäkeskus(-Kamppi)

    VastaaPoista
  12. Nikkilä-Kerava-Nikkilä bussilinjaa voisi viedä Bastukärrin kautta ja työaikoihin suhteutettuna, sekä etelään ja pohjoiseen Keravalta junien liikkuminen huomioiden, kuten Helsinkiin ja takaisin liikkuminen lastenvaunujen kanssa mahdolliseksi.

    VastaaPoista
  13. Ehdottomasti kaipaisin tiheämpää vuoroväliä Nikkilä-Helsinki/Helsinki-Nikkilä suuntaan. Opiskelen ja työskentelen Viikissä ja harvoin kulkevat bussit vaikeuttavat etenkin viikonloppujen liikkumista. Vaikka Nikkilä on hyvän matkan päässä sekä Viikistä että Kumpulasta, hankalat bussiaikataulut vähentävät sen kiinnostavuutta asuinpaikkana opiskelijoiden silmissä. Myös ainakin yksi myöhaisempi bussivuoro Nikkilään päin arkisin olisi tarpeellinen.

    VastaaPoista
  14. Jag önskar snabbturer från Nickby till Helsinfors på morgonen. Sista hållplatsen kunde vara i korsningen Tallmovägen/Nickbyvägen.
    Pikavuoroja aamuisin Nikkilästä Helsinkiin! Viimeinen pysäkki voisi olla Talmantien ja Nikkiläntien risteyksessä.

    VastaaPoista