maanantai 14. tammikuuta 2013

Nikkilän ja Sipoon pohjoisosien linjasto / Linjenätet i Nickby och i de norra delarna av Sibbo

Oheiseen kuvaan on alustavasti luonnosteltu Sipoon pohjoisosien uutta linjastoa: 
Linjaa 955 liikennöitäisiin kaikkina viikonpäivinä Nikkilästä Martinkylän ja Talman kautta Keravan asemalle 30-60 min välein. Osa lähdöistä ajettaisiin Hiekkamalmin kautta koulumatkayhteyksiä palvellen. Bastukärrin alueen yhteyksiä ei suunnitella vielä tässä yhteydessä tarkasti, vaan teemaan palataan alueen maankäytön kehittyessä.
Linjaa 761 liikennöitäisiin Nikkilästä Jokivarrentietä Helsinkiin. Joka toinen lähtö liikennöitäisiin Nikinmäen kautta. Linjaa liikennöitäisiin klo 6-9.30 ja 13-19. Vuoroväli olisi 15-60 min.
Söderkullasta Nikkilän suuntaan liikennöitäisiin linjaa 951. Linja tarjoaa työmatka- ja koulumatkayhteydet. Lisäksi linjalla on iltaisin ja lauantaisin liikennettä noin tunnin välein. Linja olisi myös mahdollista yhdistää Söderkullan ja Keravan väliseen linjaan. Mitä mieltä olet, olisiko tällaiselle yhdistelmälle tarvetta?
Muutoin Nikkilän ympäristössä liikennöitäisiin koululaislinjoja, jotka soveltuvat myös työmatkalaisten tarpeisiin. Liikennöintiaika olisi esimerkiksi klo 7-10 ja 13-17.
  • 953 Söderkulla-Skogsby-Gesterby-Kuntala-Nikkilä
Pelkästään koulumatkayhteyksiä varten liikennöitäisiin linjoja
  • 954 Söderkulla-Massby-Immersby-Gumbostrand
  • 963 Nikkilä-Hindsby (linjaa voidaan liikennöidä pienkalustolla).

Paippisten, Rajakulman, Linnapellon ja Savijärven suuntien palvelutasoon vaikuttavat ELY:n suunnitelmat liikenteestä Järvenpään, Pornaisten ja Porvoon suuntiin. Näiden osalta suunnitelmat selkiytyvät kevään 2013 aikana. Tarvittaessa palvelutasoa voidaan täydentää Sipoon linjoilla 961, 962 ja 964, jotka tarjoaisivat koulumatkayhteyksiä ja osin myös työmatkayhteyksiä.
På bilden har man preliminärt skissat upp hur det nya linjenätet i de norra delarna av Sibbo kunde se ut:

Linje 955 skulle köra alla veckodagar från Nickby via Mårtensby och Tallmo till Kervo station med 30-60 minuters mellanrum. En del av avgångarna skulle köras via Hiekkamalmi för att betjäna förbindelserna mellan hemmet och skolan. I detta sammanhang planeras inte ännu förbindelserna i Bastukärr område noggrant utan man återgår till temat då områdets markanvändning har utvecklats vidare.
  
Linje 761 skulle köras från Nickby till Helsingfors längs Jokivarsivägen. Varannan avgång skulle köra via Nissbacka. Linjen skulle köras kl. 6-9.30 och 13-19. Turintervallen skulle vara 15-60 min.
  
Från Söderkulla i riktning mot Nickby skulle köra linje 951. Linjen erbjuder förbindelserna till arbetet och skolan. Linjen har dessutom avgångar under kvällarna och på lördagarna ungefär med en timmes mellanrum. Det skulle också vara möjligt att förena linjen med den busslinje som kör mellan Söderkulla och Kervo. Vad anser du, skulle det finnas behov för en sådan kombination?
  
Annars skulle det köras i omgivning av Nickby skolbusslinjer som passar också för resor mellan hemmet och arbetsplatsen. Trafikeringstiden skulle vara t.ex. kl. 7-10 och 13-17.
  • 953 Söderkulla-Skogsby-Gesterby-Sockengården-Nickby
Följande linjer skulle vara avsedda endast för resor mellan hemmet och skolan
  • 954 Söderkulla-Massby-Immersby-Gumbostrand
  • 963 Nickby-Hindsby (linjen kan köras med minibussar).
NTM-centralens planer om trafiken i riktning mot Träskända, Borgnäs och Borgå påverkar servicenivån i Paipis, Rajakulma, Borgby och Savijärvi. För deras del blir planerna klara under våren 2013. Vid behov kan servicenivån kompletteras med Sibbos busslinjer 961, 962 och 964 som skulle erbjuda förbindelser för resor mellan hemmet och skolan och delvis också för resor mellan hemmet och arbetet.

19 kommenttia:

  1. Tekstissä ei mainita linja 955 liikenneöintiaikaa. Saisiko tämän keskeisen tiedon myös, jotta luonnosta voi kommentoida?

    Rajut supistukset linjan 761 liikennöintiaikaan edellyttävät, että linjalla 955 on hyvin pitkä liikennöintiaika. Aamulla 761 ilmeisesti olisi aloittamassa suunnilleen samaan aikaan kuin nykyäänkin, mutta keskipäivältä ja illalta poistumassa oleva tarjonta täytyy korvata nykyistä selvästi paremmalla Kerava-Nikkilä yhteydellä.

    VastaaPoista
  2. Pohjois-Paippisista ei päästä järkevästi julkisilla Helsinkiin. Teoriassa voidaan matkustaa Järvenpäähän Pornaisista tulevilla bussilla mutta koska Järvenpää ei kuulu HSL:ään niin hinta olisi todella korkea. Käyänössä ajtetaan Keravalle tai suoraan Helsinkiin autolla. Keravalla ei kuitenkaan aina löydy parkkipaikkoja. Eli tarvittaisiin bussilinja Sipoon todellisista Pohjois-osista Keravalle tai mieluummin Helsinkiin mutta ei Nikkilän kautta. Toinen vaihtoehto olisi että kun matkustaa Sipoostä Helsinkiin olisi sama hinta vaikka matka kulkee osittain Järvenpään kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yllähän lukee, että
      ----
      Paippisten, Rajakulman, Linnapellon ja Savijärven suuntien palvelutasoon vaikuttavat ELY:n suunnitelmat liikenteestä Järvenpään, Pornaisten ja Porvoon suuntiin. Näiden osalta suunnitelmat selkiytyvät kevään 2013 aikana.

      NTM-centralens planer om trafiken i riktning mot Träskända, Borgnäs och Borgå påverkar servicenivån i Paipis, Rajakulma, Borgby och Savijärvi. För deras del blir planerna klara under våren 2013.

      ----

      Eli nykyiset U-linjat yms.

      Poista
  3. Betyder det att mellan 9:30-13 och 19-> sköts trafiken mellan Nickby och Helsingfors av U-linjerna som fortsätter till Borgå/Borgnäs/osv, lite motsvarande så som det varit hittils? För som det nu är skrivet får det ju det att låta som om inga bussar skulle gå de tiderna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Dessutom verkar det mest vara tal om när bussarna ska gå på veckodagar. Men viktigt skulle också vara ett det åtminstone inte sku gå färre bussar på veckosluten än det går nu. T.ex. de turer bussar som kör Helsingfors-Nickby-Borgnäs på söndagseftermiddag/kväll och som kommunen visst understöder (?) behövs verkligen.

      Poista
    2. Låter nog mer som om det inte skulle gå någon trafik utanför de ovan listade tiderna. Det är svårt att tro att någon skulle gå med på att trafikera övriga tider om HRT skulle plocka russinen ur bullan genom att sköta den huvudsakliga rusningstrafiken. Utvecklingen har ju hela tiden varit den att folk förväntas färdas under normala arbetstider och på kvällar och nätter får man sen sköta sig själv. Välidgt beklaglig utveckling.

      Poista
    3. Huoli on sinänsä aiheellinen ja saattaa pahimmillaan johtaa koko hankkeen joutumiseen kyseenalaiseen valoon. Mitä enemmän HSL "jättää palvelematta" Sipoon asukkaita, sitä enemmän se kerää yleistä vastustusta. Lisäksi kuntauudistusuhka Sipoon pilkkomisesta lienee edelleen voimassa.

      Käytännössä voisi onneksi ajatella, että alueen U-liikennöijät operoivat jo nytkin melkoisesti muiden aikojen periaatteella; ruuhka-aikoina bussit ovat palvelemassa muualla esimerkiksi Porvoossa.

      Poista
    4. Itsekin tosiaan toivoisin varmistusta sille, että busseja Helsingin ja Nikkilän välillä kulkisi muulloinkin, kuin tässä mainittuina rajallisina aikoina. Meidän perheessämme julkinen liikenne on ehto liikkumista ajatellen. Olemme juuri muuttaneet Nikkilään, mutta jos bussien aikataulut nykyisestään supistuvat, on meidän harkittava valitettavasti jotain toista asuinpaikkaa.

      Vähintään tunnin välein pitäisi olla liikennettä 06-24 välillä, ruuhka-aikoina useammin. Mielestäni hyvin toimiva järjestelmä on nyt esimerkiksi välillä Hki-Veikkola (Kirkkonummella, matka noin 40km Turun moottoritietä pitkin), jolla kulkee 280/290 -linjat. 280 liikennöi hyvillä vuoroväleillä siten, että bussit kulkevat Veikkolan kautta ja jatkavat sieltä vaihtelevasti eteen päin Vihdin puolelle erimerkiksi Nummelaan, Ojakkalaan ja/tai Lohjalle. Nummelaan ja Lohjalle menee myös hieman harvemmin suoria, nopeita yhteyksiä, jotka kulkevat mootoritietä pitkin ohittaen Veikkolan. 290 puolestaan kiertää pienempiä teitä muutaman kerran päivässä tarjoten suoran yhteyden esimerkiksi Leppävaaraan. Mielestäni näihin suunnitelmiin voisi ottaa paikoitellen mallia tästä hyväksi todetusta järjestelystä.

      Poista
    5. Tuo ehdotus näyttää kyllä aika pahalta joukkoliikenteen alasajolta. Joko siitä on jätetty kerotamatta jotain olennaista tai sitten HSL:een liittyminen oli paha virhe. Suunnitelmasta pitäisi saada lisätietoa, miten 761 kysyntä hoidetaan ruuhka-aikojen ulkopuolella - U-linjoilla vai vaihdollisella yhteydellä 955 avulla. Yleensäkin U-linjojen rooli jää hyvin epämääräiseksi, kun ei tekstistä saa selvää, onko ne mukana 761 tarjonnassa vai ei?

      Poista
    6. "Linjaa 955 liikennöitäisiin kaikkina viikonpäivinä Nikkilästä Martinkylän ja Talman kautta Keravan asemalle 30-60 min välein."
      Näin lukee luonnoksessa. Ei ole muuten esim. 16 000 asukkaan Laajasalostakaan vaihdotonta yhteyttä Helsingin keskustaan.

      Poista
    7. Eihän luonnoksen mukaan linja 955 palvele lainkaan Jokivarrentietä, siis Keravantien ja Vantaan rajan pitkää väliä!

      Poista
  4. Sekä linjaa 955 Keravalle että linjaa 761(K) Helsinkiin pitäisi alkaa liikennöidä joka päivä ja ilta. Linja 761K korvaisi samalla osittain nykyistä linjaa 742. Jokivarren ja Nikkilän välistä nopeaa tieosaa ei pidä missään nimessä unohtaa ruuhka-aikojen ulkopuolella.

    Keskeinen poliittissävytteinen kysymys on, halutaanko jatkossakin tukeutua pitkiin U-linjoihin vai tehdäänkö ainakin Nikkilästä Järvenpään, Pornaisten ja Porvoon (Anttilan) U-linjojen vaihtoterminaali. Jälkimmäisessä mallissa HSL:n runkolinjat saisivat HSL:n ulkopuolelle suuntautuvaa matkustajakuormaa.

    Rakennettaisiinko linjalle 961 kunnon kääntöpaikka lähelle Pornaisten rajaa?

    Linjalla 962 voisi olla tulevaisuutta pienkaluston ja kapeiden teiden U-linjana reitin jatkuessa Anttilaan, Suonkulmaan, Rantalaan ja Pornaisten kirkonkylään.

    VastaaPoista
  5. Olisi tärkeää saada reitin myös Sipoonjoen länsipuolelle, siis Nikkilä-Hindsby-Massby/ Immersby. Tällä suunnitelmalla asukkaat etelä-Hinsdbyyssä ja pohjois-Immerbyyssä jää kokonaan reittien ulkopuolelle.

    VastaaPoista
  6. Helsingistä pornaisiin päintarvitaan ehdottomasti nykyistä enemmän linjoja, varsinkin iltapäiväisin. Koulupäivän jälkeen ei Ole kovinkaan huvittavaa pottas yli tunnin seuraavaa bussia

    VastaaPoista
  7. Eiköhän U linjoja kulje näiden HKL linjojen lisäksi. Mutta silloin esim. HKL linjoilla ei voi enää käyttää matkahuollon lippuja (jotka ovat kuitenkin joissain tapauksissa halvempia kuin arvolla matkustaminen).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. HSL-linjojen. HKL (Helsingin kaupungin liikennelaitoa
      ) hoitaa vain metro- ja raitiovaunuliikennettä.

      Poista
  8. Servicenivån borde förbättras utanför rusningstiderna såsom senare på kvällen (kl. 23-02) och på veckosluten, även på söndagarna.

    På kartan saknas busslinjer på landsväg 1491.

    VastaaPoista
  9. Lisää aamu- ja iltäpäivävuoroja Nikkilästä Keravalle!

    Jotta linjasta 955 saataisiin irti kaikki mahdollinen hyöty, tulisi myös meidät Keravalla opiskelevat/työskentelvät ottaa huomioon.

    Itse käyn lukiota Keravalla, ja jotta ehdin 8.20 alkavalle tunnille, minun täytyy hypätä bussiin jo 7.03. Tämänhetkisestä aikataulusta puuttuu nimittäin täysin sellainen vuoro, joka olisi klo 8 aikaan Keravalla. Tähän pitää saada muutos!

    Lisäksi kaipaisin lisää iltapäivävuoroja, ne kun eivät osu lainkaan yhteen lukion päättymisaikojen kanssa (14.30 ja 16.00). Neljän päivinä bussia saa helposti odotella tunnin. Hassua kyllä, hakiessani Keravan lukioon, luulin säästäväni aikaa koulumatkoissa.

    Lyhyempi vuoroväli helpottaisi taatusti myös Vantaalle ja Järvenpäähän matkustavien opiskelijoiden elämää.

    VastaaPoista