torstai 14. maaliskuuta 2013

Sipoon linjastosuunnitelma / Planen över linjenätet i Sibbo


Sipoon linjastosuunnitelmasta on muodostettu luonnos, johon halutaan asukkaiden näkemyksiä viimeistelyä varten. Voit esittää ajatuksia linjastosuunnitelmasta Kuntalan (Iso Kylätie 18, Nikkilä) asukastilaisuudessa maanantaina 18.3. klo 17–19 tai esittämällä kommenttisi tähän blogitekstiin. (Pyydämme, että esität kommentit linjastosuunnitelmaan kommentoimalla juuri tätä tekstiä).

Linjojen numerointia on muutettu edellisiin blogipostauksiin verrattuna, mutta reitit ovat edelleen lähes samat. Osa linjoista yhdistyy mahdollisesti tarkemman liikennöinninsuunnittelun yhteydessä pidemmiksi linjoiksi. Suunnitelmassa linjat on esitetty kolmena ryhmänä: 1) linjat joilla on laaja liikennöintiaika, 2) linjat joilla on melko laaja liikennöintiaika ja voi olla lauantailiikennettä ja 3) koulu- ja työmatkayhteyksiä palvelevat linjat.

Tason 1 linjat, joilla on laaja liikennöintiaika:
Linja 841: Itäkeskus-Söderkulla, uutta Porvoontietä pitkin. Itäkeskuksesta yhteydet mm.
  • Helsingin keskustaan, Kamppiin, Sörnäisiin, Ruoholahteen, Vuosaareen (metro). Loppuvuodesta 2015 alkaen metro jatkuu Keilaniemeen, Otaniemeen, Tapiolaan ja Matinkylään asti.
  • Viikkiin, Pitäjänmäkeen, Leppävaaraan, Otaniemeen, Tapiolaan (Jokerilinja 550)
  • Lentoasemalle, Aviapolikseen, Jumboon (linjat 519, 520)
  • Malmille (linjat 512, 519, 520, 554)
  • Pasilaan, Meilahteen (linja 58(B))
Linja 985: Kerava-Talma-Nikkilä, Jokipuiston kautta, Martinkyläntietä ja Talmankaarta pitkin, kouluaikoina Mårsbackantietä pitkin. Keravalta yhteydet mm.
  • Helsinkiin (mm. R- ja H-junat n. 21–23 min)
  • Pasilaan (16–32 min) ja Tikkurilaan (8–16 min, mm. R-, H-, K- ja N-junat)
  • Malmille (K- ja N-junat)
  • Järvenpäähän, Hyvinkäälle, Riihimäelle (R- ja H-junat)
  • Lahdenväylän ja Tuusulanväylän suuntiin (linjat 633 ja 738)
  • Hyrylään (linja 933)


 Lisäksi yöllä klo 23.30–1.30 ajettaisiin 841N:n lähtöjä Helsinki-Itäkeskus-Söderkulla.


Tason 2 linjat, joilla on melko laaja liikennöintiaika, mutta joita ei välttämättä ajeta kaikkina päivinä:
  • Linja 745: Nikkilä-Helsinki, Jokivarrentietä ja Lahdenväylää pitkin
  • Linja 745K: Nikkilä-Nikinmäki-Helsinki, Jokivarrentietä, sitten Nikinmäen kautta, vähän matkaa Lahdentietä, ja sitten Lahdenväylää. Lahdentieltä on vaihtoyhteys Vantaan sisäisille linjoille, mm. Tikkurilan suuntaan.
  • Linja 991: Nikkilä-Söderkulla, Söderkullantietä ja Jokipuiston kautta
  • Linja 992: Söderkulla-Eriksnäs
Lisäksi yöllä klo 1.00–1.30 ajettaisiin 745K:n lähtö Helsinki-Nikinmäki-Nikkilä.


Tason 3 linjat, joilla järjestetään koulumatkat kotoa klo 8-10 alkaville tunneille sekä klo 13-17 päättyviltä tunneilta kotiin. Linjoilla järjestään lisäksi aamuisin varhaisempi yhteys, jotta muodostuu vaihtoyhteys työmatkoja varten Helsinkiin. Laajan liikennöintiajan ansiosta samat linjat palvelevat myös työmatkayhteyksiä.

  • 985K Kerava-Talma-Bastukärr-Nikkilä
  • 986* Nikkilä-Paippinen
  • 987* Nikkilä-Borgby
  • 988* Nikkilä-Savijärvi
  • 989 Nikkilä-Hindsby
  • 993 Nikkilä-Gesterby-Skogsby-Box-Söderkulla
  • 994 Söderkulla-Immersby-Gumbostrand
  • 995 Söderkulla-Kalkkiranta
  • 996 Söderkulla-Box-Svartbäck-Kitö

Linjojen liikennöintiaika on arkisin noin klo 6.30–9.30 ja 13–18, noin tunnin välein. Viikonloppuisin ei liikennöidä. Tähdellä (*) merkityillä linjoilla mietitään vielä, miten linjat sovitetaan yhteen ELY-keskuksen toimivaltaan kuuluvan liikenteen kanssa. ELY-keskuksen toimivaltaan kuuluvat yhteydet, jotka jatkuvat HSL-alueen ulkopuolelle (esimerkiksi Porvooseen ja Pornaisiin).




Det har utarbetats ett utkast till planen över linjenätet i Sibbo och vi hoppas på invånarnas synpunkter på planen så att den kan finslipas. Du kan presentera dina synpunkter på planen över linjenätet på Sockengården (Stora Byvägen 18, Nickby) på måndagen 18.3 kl. 17 – 19 eller genom att skriva dina kommentarer här på bloggen. (Vi ber att du framför dina åsikter om utkastet till linjenätet genom att kommentera just denna text.)

Numreringen av linjerna har ändrats jämfört med förra bloggpostningarna men rutterna är fortfarande nästan desamma. En del av linjerna kommer eventuellt att förenas med varandra och bilda längre linjer vid den närmare trafikeringsplaneringen. I utkastet presenteras linjerna i tre grupper: 1) Linjer som har lång trafikeringstid, 2) linjer som har relativt lång trafikeringstid och eventuellt lördagstrafik och 3) linjer med vilka man kan resa till skolan och arbetet.

Linjerna på nivå 1 som har lång trafikeringstid:
Linje 841: Östra centrum – Söderkulla, längs Nya Borgåvägen. Förbindelser från Östra centrum bl.a.
  • Till Helsingfors centrum, Kampen, Sörnäs, Gräsviken, Nordsjö (metro). Fr.o.m. slutet av 2015 fortsätter metron till Kägeludden, Otnäs, Hagalund och Mattby.
  • Till Vik, Sockenbacka, Alberga, Otnäs, Hagalund (Jokerlinje 550)
  • Till flygplatsen, Aviapolis, Jumbo (linjerna 519, 520)
  • Till Malm (linjerna 512, 519, 520, 554)
  • Till Böle, Mejlans (linje 58(B)) 
Linje 985: Kervo-Tallmo-Nickby, via Åparken, längs Mårtensbyvägen och Tallmobågen, under skoltider längs Mårsbackavägen. Förbindelser från Kervo bl.a.
  • Till Helsingfors (bl.a. R- och H-tågen ca 21-23 min)
  • Till Böle (16-32 min) och Dickursby (8-16 min, bl.a. R-, H-, K- och N-tågen)
  • Till Malm (K- och N-tågen)
  • Till Träskända, Hyvinge, Riihimäki (R- och H-tågen)
  • I riktning mot Lahtisleden och Tusbyleden (linjerna 633 och 738)
  • Till Hyrylä (linje 933)


Linje 841N skulle dessutom ha på natten kl. 23.30–1.30 avgångar Helsingfors-Östra centrum-Söderkulla.



Linjerna på nivå 2 som har relativt lång trafikeringstid men som inte nödvändigtvis har avgångar på alla dagar:
  • Linje 745: Nickby-Helsingfors, längs Jokivarsivägen och Lahtisleden
  • Linje 745K: Nickby-Nissbacka-Helsingfors, längs Jokivarsivägen, sedan via Nissbacka, en liten bit längs Lahtisvägen och sedan Lahtisleden. Från Lahtisvägen finns en bytesförbindelse till Vandas interna linjer, bl.a. I riktning mot Dickursby.
  • Linje 991: Nickby-Söderkulla, längs Söderkullavägen och via Åparken
  • Linje 992: Söderkulla-Eriksnäs

Linje 745K skulle dessutom ha på natten kl. 1.00–1.30 avgång Helsingfors-Nissbacka-Nickby.


Linjerna på nivå 3 med vilka sköts resorna från hemmet till skolan för lektioner som börjar kl. 8-10 samt från skolan till hemmet kl. 13-17. Linjerna kommer också att ha en tidigare förbindelse på morgnarna så att det finns en bytesförbindelse till Helsingfors för resan mellan hemmet och arbetet. Tack vare den långa trafikeringstiden passar samma busslinjer även för resor mellan hemmet och arbetet.
  • 985K Kervo-Tallmo-Bastukärr-Nickby
  • 986* Nickby-Paipis
  • 987* Nickby-Borgby
  • 988* Nickby-Savijärvi
  • 989 Nickby-Hindsby
  • 993 Nickby-Gesterby-Skogsby-Box-Söderkulla
  • 994 Söderkulla-Immersby-Gumbostrand
  • 995 Söderkulla-Kalkstrand
  • 996 Söderkulla-Box-Svartbäck-Kitö
Linjernas trafikeringstid är på vardagar ca kl. 6.30–9.30 och 13–18, turerna körs ungefär med en timmes mellanrum. Linjerna körs inte under veckosluten. Vad gäller linjerna som är märkta med en stjärna (*), har man ännu inte fattat beslut om hur man anpassar dessa linjer till den trafik som NTM-centralen sköter. NTM-centralen ansvarar för förbindelser som fortsätter utanför HRT-området (till exempel till Borgå och Borgnäs).


41 kommenttia:

  1. Yhteys Helsingistä Nikkilään näyttäisi reitittyvän nykyistä enemmän ja laajempina aikoina Söderkullan kautta, mikä toki parantaa Nikkilän palvelutasoa.

    HSL:n toivoisi aktiivisesti puolustavan yhdellä bussilla viikonloppupalvelua Jokivarrentiellä Vantaan alueen ja Keravantien/Nikkilän välillä. Tuntuu omituiselta, että tähän entisen YTV-alueen lähimpään naapurustoon ei haluttaisi taata viikonlopun perustarjontaa lainkaan. Voidaanko esimerkiksi sunnuntaitarjonnan olettaa kasvavan nykyisillä U-linjoilla, kuten Pornaisiin ajavilla?

    VastaaPoista
  2. Voisiko asukastilaisuuden järjestää myös Söderkullassa, vaikka kirjastossa? Uskoisin näin saataisiin paremmin kommenteja linjojen sopivuudesta Etelä-Sipoolaisille.

    VastaaPoista
  3. En oikein ymmärrä tuota Nikkilä - Kerava reitin sijoittumista 1-tason linjaksi ja vastaavasti Nikkilä - Helsinki sijoittumista 2-tason linjaksi. Mielestäni pitäisi olla toisinpäin. Nikkilä - Kerava reitillä tuskin on läheskään yhtä paljon kysyntää/matkustajia kuin Nikkilä - Helsinki reitillä ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos on menossa Helsingin keskustaan, on bussilla Keravalle ja junalla loppumatka reilusti nopeampi yhteys, kunhan vain aikataulut sovitetaan yhteen.

      Poista
    2. Ottakaa huomioon että näiden päälle tulee toki vielä U-linjat, jotka menevät suoraan Hki:n, käsittääkseni...

      Poista
  4. Matkailutarpeita meillä on kaikilla, mutta peruslinjastoa voisi ja pitäisi laajentaa Nikkilän ja Söderkullan väliseltä 12 km:n osalta niin, että Nikkilästä pääsisi suoraan Helsinkiin ja Söderkullasta Keravalle. Käytännössä siis siten, että Nikkilästä linja kulkisi Söderkullan kautta aina Helsingin keskustaan ja Söderkullan linja Nikkilän kautta Keravalle. Syöttöliikennejärjestelyinä palvelu ei ole tyydyttävä.



    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syöttöliikennejärjestely Nikkilässä ja Söderkullassa voi olla monenlaisten vaihtosuuntien kannalta hyvinkin toimiva ratkaisu, jos eri linjojen autot odottavat varmistetusti vierekkäin terminaalissa muutaman minuutin samanaikaisesti keskinäistä matkustajien linjalta toiselle siirtymistä varten.

      Olisin valmis tällaisiin "teknisiin" kustannussäästöihin, jos niiden ansiosta saadaan edes tyydyttävä viikonloppupalvelu hieman useampaan paikkaan.

      Poista
  5. Työmatka liikennettä näyttää olevan ainakin autoilla paljon nikkilä -nikinmäki-korso- lentokenttä- tammisto akselilla. kenties tämän voisi ottaa huomioon suunnittelussa. 745:lta sopiva vaihtoo vaan. Tosin Nikkilään tarvitaan myös liityntäpysäköintiin reilut tilat jotta noita nikkilään käytännössä päättyviä vuoroja kukkaan käyttäisi.Lisäksi esim iltavuorosta kotiin tulevia ei tuo 745 tai 745k oikein palvele jos liikennöintiaika loppuu kl 20.

    VastaaPoista
  6. Det finns ingen tabell över hur linjerna 841, 945, 985-996 skall trafikeras. Däremot finns det två tabeller över linjerna 745, 991-992.

    De som bor utanför centra får en massa omstigningar på vardagarna och inga förbindelser på veckosluten och kvällarna. Exempelvis den som bor i Paipis eller Borgby och skall åka till Hagalund måste först åka buss till Nickby och därifrån ta bussen till Hfors och därefter buss till Hagalund. På veckosluten och kvällarna får man hållas hemma!

    Att trafiken slutar redan kl. 23.30 är för tidigt. Man bör också kunna komma hem efter kl. 01 på natten såsom i huvudstadsregionen. Det var ju meningen att serviccenivån skulle bli bättre i och med inträdet i HRT, men jag ser inga förbättringar, endast högre kostnader. Alla inom HRT-området bör behandlas lika.

    VastaaPoista
  7. Toivoisin ELY-linjojen 830-870 säilyttämistä ennallaan, sillä kolmen vaihdon järjestelmä (ensin Söderkullassa, sitten Itäkeskuksessa ja vielä Sörnäisissä) ei toimi matkoilla AKK:n, Alppilan, Töölön ym. suuntaan.

    Lisäksi Helsinki-Söderkulla-välille on kysyntää 23.30 jälkeenkin, joten 830-870-sarjaan voisi lisätä nykyisten, liian harvojen yölähtöjen väliin seuraavia lähtöjä: 0:15, 0:45, 1:45, 2:45 samaa reittiä Kampin terminaalista, mutta vain Söderkullaan. Linja on ainoa yhteys Kampin, Töölön, Alppilan ja Aleksis Kiven kadun suunnilta yöllä itään, joten se palvelee myös mm. Kulosaaren ja Mellunkylän välillä Itä-Helsingin asukkaita.

    VastaaPoista
  8. Ganska omöjligt att ha någon åsikt utan att veta hur U-linjerna kommer att se ut! Om de fortsätter som nu så ser det här rätt bra ut, annars inte. För med bara de förslagda linjerna så skulle t.ex. Borgby inte ha någon trafik på veckosluten (eller utanför vissa tider), jämfört med fem/sex raka bussar till Helsingfors nu på lördagar och två på söndagar. Med de här linjerna skulle man först måsta trolla sig till Nickby, och inte ens därifrån få en rak bussförbindelse till stan. Och jo, någon kommenterade att det är snabbare att åka till Kervo och därifrån byta till tåg - men är detta faktiskt sant på veckoslutet när det finns lite trafik på vägarna och bussarna faktiskt går snabbt?

    Samma med U-linjerna gäller södra Sibbo och trafiken speciellt från Box.

    VastaaPoista
  9. Moi

    Muuten näyttää oikein hyvältä, kiva jos sunnuntaina pääsee täältä pois jo aiemmin ja arjen liikennöintiaika pitenee. Mutta sunnuntaina liikenne loppuu aivan liian aikaisin. Nykyisin viimeinen bussi nikkilä> hki lähtee klo 19 hki>nikkilä 20:05 ja tämäkin on liian aikaisin, aiheuttaa paljon hankaluuksia elämässä. Uudessa suunnitelmassa liikennettä olisi vain keravalta ja se loppuisi jo klo 19, eli helsingistä pitäisi lähteä jo ennen klo 18 kotimatkalle??

    Sunnuntaiaamuna lähtevistä busseista jäisi näin hyöty pieneksi. Jos illalla ei pääse takaisin, pitäisi menomatkakin Keravalle sitten mennä pyörällä, kun takaisin ei pääse bussilla kumminkaan. Viikonloppuna ei aina pyöräteitä aurata, niin käytännössä tämä tarkoittaa sitä että lumisateella ollaan motissa.

    Edelleen Nikkilän suunnan vuorotyöläiset/ viikonlopputyöläiset joutuvat siis kaikki olemaan yksityisautoilijoita, vaikka arjen vuorot paranisivat. Ja ihminen jolla on auto ei usein käytä sitten mitään vuoroja, joten ne bussit joita kulkee ajelevat tyhjinä.

    Hyvä kuitenkin kun kehitätte liikennettä, uskon että tästä tulee vielä hyvä ja saadaan lisää sipoolaisia joukkoliikenteen käyttäjiksi.

    VastaaPoista
  10. voisiko linjat 991 ja 992 voisi yhdistää?

    VastaaPoista
  11. Samaa mieltä. Jos aikanaan saadaan moottoritiepysäkki Sipoonlahteen, siinä saadan erittäin hyvät yhteydet myös rannikkoalueilta Nikkilään.

    VastaaPoista
  12. Hur fungerande Nickby-Kervo-Helsingfors blir beror väl främst på hur man lyckas anpassa bussens tidtabell till tidtabellen för de snabbare tågturerna. Nog tar man väl detta i beaktande när man gör tidtabellerna? Det är inte mycket som det får kasta i tidtabellerna för att inte också den här lösningen skall bli väldigt långsam. Och hur tänker man beakta behovet av tilläggsresurs på tågsträckan? Det är inte en speciellt lockande tanke att forslas till Kervo, stå där och vänta i kanske 15 minuter och sen klämma sig in i ett redan fullsatt tåg.

    Direktlinjen Nickby-Helsingfors (745/745K) ser jag nu ändå som den huvudsakliga rutten för alldagliga pendlare. Hur den blir kan man ju inte säga när man inte vet om det kommer att finnas annan än av HRT ordnad trafik på den rutten, och vilka biljetter som i såfall duger på dessa eventuella icke-HRT bussturer. Skulle i alla fall gärna se att man lyfter upp 745 och 745K till prioritet 1 och utökar tiderna när de går, nu slutar de alldeles för tidigt. Nickby-Kervo kunde sen fungera som ett servicenivåhöjande komplement, som sockret på gräddan liksom.

    Om både 745 och 745K går med ca 30 minuters intervall under rusningstid skulle det ju betyda en buss per 15 minuter från Nickby mot Helsingfors, och det låter ganska bra. Sen återstår att se om det är så att icke-K bussarna fullproppas och K-bussarna åker nästan tomma fram till Nissbacka. Det beror väl förstås på hur mycket långsammare 745K-turen blir.

    VastaaPoista
  13. Eriksnäsin 992 vuoron pitäisi ajaa suoraa Itäkeskukseen ilman vaihtoa Söderkullassa. Jos Helsingin keskustaan mennessä täytyy vaihtaa ensin Söderkullassa ja sitten Itäkeskuksessa, on se liian hidasta. Moottoritie menee Eriknäsin vierestä ja henkilöautolla on jo pitkällä siinä vaiheessa kun Söderkullassa odottelisi ensimmäistä vaihtobussia.

    Näiden suunnitelmien lisäksi Porvoosta tulevat pikavuorot pitää saada pysähtymään myös Sipoonlahden kohdalla. Se olisi todella kilpailukykyinen vaihtoehto henkilöautolle.

    VastaaPoista
  14. Me autottomat Helsingissä työssäkävijät toivomme suoria bussiyhteyksiä nlä-hki-nlä, ja myös vuorotyötä tekevinä sipoolaisina toivomme liikennettä myös viikonloppuihin,siis suoria yhteyksiä, näin ei työpäivän tarvitsisi alkaa kulkuneuvoa ja paikkakuntaa vaihtamalla edestakaisin.

    VastaaPoista
  15. Käyn päivittäin töissä Ruskeasuolla Söderkullasta käsin bussilla. Oopperalla vaihdan ratikkaan. Olen suoran bussilinjan kannalla välille Söderkulla-Hki. Kokemuksesta voin sanoa, että vaihto liikennevälineestä toiseen on se, joka syö eniten aikaa ja hermoja. Olen kokeillut ehdotettua vaihtoa Itäkeskuksessa linjaan 58 (ja sillä Meilahteen/Ruskeasuolle) ja tiedän että systeemi vie enemmän aikaa kuin suora linja Oopperalle ja siitä ratikkaan.

    Olisi tärkeää säilyttää joku suora yhteys Söderkullasta Helsingin Mannerheimintielle.

    VastaaPoista
  16. Linjan 985 (Kerava-Talma-Nikkilä) vuorovälit ja lähtöajat näyttävät muuten hyviltä, mutta edelleenkin ensimmäinen vuoro arkiaamuina saisi lähteä aikaisemmin: jos työt alkavat klo 07 Helsingissä, ei riitä, että ensimmäinen bussi lähtee klo 6.30 Nikkilästä. Ja mikäli saa toivoa, ruuhka-aikoina vuoroväli voisi olla niinkin lyhyt kuin 30 minuuttia, jos tämän linjan varaan kuitenkin aiotaan rakentaa koko kasvavan Talman tuleva joukkoliikenne.

    VastaaPoista
  17. Hei,
    Olen muutaman kommentoijan kanssa samaa mieltä siitä, että näiden Nikkilän linjojen tulisi olla ainakin aluksi toisin päin eli näin -->

    Tason 1 linjat, joilla on laaja liikennöintiaika:

    • Linja 745: Nikkilä-Helsinki, Jokivarrentietä ja Lahdenväylää pitkin
    • Linja 745K: Nikkilä-Nikinmäki-Helsinki, Jokivarrentietä, sitten Nikinmäen kautta, vähän matkaa Lahdentietä, ja sitten Lahdenväylää. Lahdentieltä on vaihtoyhteys Vantaan sisäisille linjoille, mm. Tikkurilan suuntaan

    Tason 2 linjat, joilla on melko laaja liikennöintiaika, mutta joita ei välttämättä ajeta kaikkina päivinä:

    • Linja 985: Kerava-Talma-Nikkilä

    Ihmiset liikkuvat nyt autolla. Liityntäliikenne Keravalle päävaihtoehtona autolle on epärealistinen?

    Liityntäliikenne on hidas vaihtoehto varsinkin ruuhkattomana aikana. Esimerkkinä: Keväällä-syksyllä arkiaamuisin (lähtö klo 9) täältä Nikkilästä ajaa autolla Skattalle 35 min... :/

    Muuta:
    Korsossa pitäisi olla moottoritiebussipysäkit. Muualta Suomesta bussilla tulevia saa hakea jopa Viikistä asti tänne Nikkilään.

    Nikkilään tarvitaan myös liityntäpysäköintipaikkoja.

    Hyvää kevättä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Korso eteläinen alikulku" ja "Keravan levähdysalue" ovat Matkahuollon tuntemia paikkoja, joissa pysähtyvät jotkin saman moottoritien kaukolinjat.

      Liityntäliikenne Keravan asemalle palvelee kunnolla lähinnä Martinkyläntietä, joka ei todellakaan ole sama asia kuin kaikki läntinen Sipoo.

      Poista
  18. JOKIVARRENTIELLÄ EI KULJE BUSSEJA VIIKONLOPPUNA. (Korkeintaan, jos HSL saa neuvoteltua erillisratkaisun ELYn kanssa linjasta Pornaisiin). Eikä arki-iltoina parane olla kello kahdeksan jälkeen illalla asiaa pääkaupunkiin.

    Siis sitten - toivottavasti ei, kun ollaan kaikki Stadilaisia, niin matkataan Jokivarrentien perukoilta kävellen Kuntalan kulmille ja matkustetaan bussilla Södikseen tai Keravalle ja sieltä jatkot.

    Meidän nuorison kokonaismatka-aika esim. Kamppiin tuplaantuu ellei triplaannu verrattuna nykyiseen. Jos ei paikallisista niin väliä, niin samassa veneessä on Sipoonkorven kävijät.

    VastaaPoista
  19. Voisiko joku tietäväisempi selittää, mikä on se liityntälinja, jolla Jokivarrentien suunnasta päästään sinne Nikkilään, siihen Keravan liityntälinjalle 985, jolla pääsee sinne junalle, jolla pääsee sitten iltaisin ja viikonloppuisinkin sinne Helsinkiin?

    Ja takaisin tullessa ei parane junien myöhästellä, ettei myöhästy siitä kerran tunnissa kulkevasta Nikkilänbussista, jolta ei taida olla sitä liityntälinjaa sinne Jokivarrentielle. Mutta jos olisi, nopeaa ja näppärää matkantekoahan tuo, eikös?

    VastaaPoista
  20. Mielenkiintoista! Kun viikonloppuna starttaan oma auton pihasta Jokivarrentieltä, niin olen nopeammin Tampereella kuin julkisilla Helsingin keskustassa.

    Toivottavasti en sairastu viikonloppuna siten, että en kelpaa ambulanssille.

    VastaaPoista
  21. Kerava-Nikkilä väli vaikuttaisi ihan hyvältä, pari kommenttia tähän:
    Linja 985, Nikkilä - Kerava, töissä (arkipäivinä>) pitäisi olla Tikkurilassa klo 7, Keravan asemalle pitäisi silloin ehtiä klo 6:19 lähtevään junaan eli toivomuksena hieman aikaisempikin vuoro.
    Linja 985K, Talmantielle tarvittaisiin lisää pysäkkejä, esim. Talmantien ja Talmankujan risteykseen.
    Kumpikin linja, olisi mukavaa jos Keravalta lähtisi vuoroja puolen tunnin välein arkisin klo 16-18 välillä

    VastaaPoista
  22. Linja 991 on hieno parannus kahden kuntakeskuksen väliseen liikenöintiin. Tätä on odotettu jo vuosia! Tämä parantaan Söderkullantien varrella asuvien kouluyhteyksiä (Söderkullan suuntaan) ja harrastumahdollisuuksia iltaisin.

    Tarvitaan myös yksi vaihdoton yhteys Söderkulla-Nikkilä-Helsinki noin klo 7-8 välillä aamulla ja noin 16-17 välillä iltapäivällä. Tämä palvelisi Söderkullassakin asuvia, jotka käyvät töissä tai opiskelemassa Viikki-Kumpula-alueella. Nykyisin aamulla on vaihdoton yhteys, joka se toimii hienosti ja matka-aika on kohtuullinen. Iltapäivällä vaihtoyhteys kotiinpäin ei toimi!

    Nikkilään ja Söderkullaan tarvitaan molempiin liityntäpysäköintipaikkoja.

    VastaaPoista
  23. Täysin samaa mieltä kuin edellä! 991 linjasuunnitelma on tosi hyvä, ja se voisi kulkea mieluiten 30 minuutin vuorovälillä Söderkullan ja Nikkilän välillä.

    Samassa viestissä mainittu suora linja Söderkulla-Nikkilä-Helsinki (Lahden moottoritietä pitkin) palvelisi myös Arabianrannassa koulussa käyviä.

    Entä koska saadaan joku bussi (edes yksi vuoro) kulkemaan Söderkullasta Porvoon moottoritietä Helsinkiin? Nopeuttaisi matka-aikaa Helsinkiin olennaisesti ja palvelisi tuota samaa Arabia-Viikki-Kumpula aluetta kuin Lahden moottoritietä Nikkilästä tuleva bussi.

    VastaaPoista
  24. Viikonloppujen + arki-iltojen suoralinja HKI-NIKKILÄ-HKI tulee säilyttää.

    VastaaPoista
  25. Olisi todella hyvä jos Hki-Porvoo -pikavuorot voisivat pysähtyä Sipoonlahden Nesteen kohdalla. Jos kerran moottoritie on ihan vieressä, niin on järjestöntä että julkisilla pitää Eriksnäsistä mennä ensin Söderkullaan, odottaa siellä vartti ja vaihtaa Söderkulla-Hki -bussiin joka kiertää Itäkeskuksen kautta! Tähän menee aikaa n. 1,5 tuntia kun autolla Helsingin keskustaan kestää max.30min.

    Sipoonlahden Nesteelle voisi hyvin Eriksnäsistä/Söderkullasta kävellä tai pyöräillä ja hypätä bussiin, joka olisi nopeasti keskustassa. Näin ei tarvittaisi mitään uusia vuoroja, vaan ainoastaan yksi uusi pysäkki!!

    VastaaPoista
  26. Edellä ehdotettu 992 linjan yhdistämistä 991 kanssa tai että 992 kulkisi suoraan helsinkiin. Kannatan mielummin yhdistämistä 991+992.

    VastaaPoista
  27. Söderkullasta tarvitaan suoraan moottoritietä pitkin kulkeva bussi ainakin arkisin työmatka-aikoina. Tämä vähentäisi olennaisesti tällä hetkellä Arabia-Kumpula-Vallila-Keskusta alueella töissäkäyvien Etelä-Sipoolaisten yksityisauton käyttöä ja ruuhkien syntymistä Helsingin päässä. Vaihtoehtoisesti nykyisin Porvoosta suoraan moottoritietä liikennöivät bussit voisivat kulkea Söderkulla kautta. Tämä olisi helppo järjestää pikaisestikin kuluvan vuoden syksystä alkaen ainakin koeluonteisesti, kun uutta linjaa ei tarvitsisi perustaa vaan muuttaa jo olemassaolevan linjan reittiä 3 km:n osalta. Kiertolenkki ei ole suuri varsinkin, kun tiet kulkevat rinnakkain samansuuntaisesti. On ala-arvoista, että Söderkullasta kulkee tällä hetkellä esim. kaksi bussia Helsinkiin arkiaamuisin klo 07.05 ja molemmat kulkevat ns. vanhaa tietä. Matka-aika Helsingin keskustaan saataisiin lyhenemään yli puoleen nykyisestä, mikäli toinen bussi saataisiin kulkemaan suoraan moottoritietä pitkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan suurin osa Porvoon busseista, jotka eivät aja HSL-järjestelmässä lähtevät Söderkulla-Hki-välille moottoritielle tämän uudistuksen myötä.

      Poista
  28. Voisiko yölinja 841N (Helsinki-Söderkulla)poiketa Landbon kautta. Linja voisi käydä kääntymässä edes 93:n päättärillä, jolloin matka-aika pitenisi vain parilla minuutilla. Landbon yö- ja iltaelämässä käyvän nuorison määrä kasvaa lähivuosina huimasti eikä Helsingin hintataso oikein houkuta muuttamaan omilleen lähemmäs keskustaa. Kasvavaan yöliikenteen kysyntään olisi helppo tällä tavalla vastata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan tällaista suunnittelutaitoa tarvitaan parantamaan linjojen kannattavuutta sen sijaan että tyydytään olemaan liikennöimättä ruuhka-aikojen ulkopuolella.

      Poista
  29. Linja 989 pienkalustollakin palvelisi hyvin Hindsbyn koululiikennettä. Koululaisia tulee runsaasti Knutersintien ja Martiksentien suunnista, joten bussin reitti voisi ulottua esitettyä pidemmällekin.

    VastaaPoista
  30. För glesbygdsbefolkningen blir det inga förbättringar. På vardagarna blir det en massa byten och glesa turer. På veckosluten måste man färdas till Nickby för att komma någonstans med kollektivtrafiken. Kommunen har räknat att bilisterna i glesbygden bekostar kalaset genom uteblivna reseavdrag för resor med egen bil vilket ökar kommunens skatteinkomster. Ingen byter dock den egna bilen mot en kollektrafikresa på upp till 3 timmar, då man med bil kommer överallt i huvudtadsregionen under 1 timme! Det bör finnas direkta bussförbindelser från alla byar åtminstone till Hfors centrum minst 3 gånger per timme. Varje omstigning och gles trafikering minskar intresset att använda kollektivtrafiken. Många har oregelbundna arbetstider och långa dagar och man vill inte därutöver tillbringa i värsta fall 6 timmar i kollektivtrafiken.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisi mielenkiintoista nähdä Sipoosta HSL:n linjaston mukainen palvelutasokartta, jonka avulla ratkaistaan viranomaisissa oman auton käyttötarve. Yli kahden tunnin työmatka huonoin joukkoliikennetarjonnoin sekä olemattomin liityntäpysäköinnein lienee jatkossakin oman auton käyttöperuste.

      Poista
  31. För att få skatteavdrag för arbetsresor med egen bil krävs det antingen att man måste färdas minst 3 km till fots i en riktning eller att man har 2 timmars väntetid totalt på tur-returresan. Många omstigningar eller lång färdtid i kollektivtrafiken ger inte rätt till avdrag med egen bil. Dessutom kan skattmasen kräva att man använder infartsparkering om en sådan finns. Det betyder att det finns ganska få i Sibbo som har rätt att göra reseavdrag med egen bil fast kollektivtrafiken är undermålig.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Useimmat Sipoon ruuhkalinjat on yllä määritelty liikennöitäviksi niin, että matkustaja pääsee koulusta "klo 13-17 päättyviltä tunneilta kotiin". Mikäli työssäkävijä kello 17:n aikaan vasta ylittelee Helsingin rajaa, vaihto lähellekään kotia ei ehtine onnistua. Väittäisin siis, ettei esitetystä linjaverkosta ole suurta vastusta autoiluvähennyksen jatkumiselle "syrjäseuduilla".

      Poista
  32. Kuljen bussilla Kalkkirannasta Helsingin keskustaan, aamubussi on ainoa, jolla pääsen vaihtamatta perille saakka (aamu-unisen onni). Aiemmin oli myös yksi töiden jälkeen suoraan Helsingistä Kalkkirantaan kulkeva bussi, enää ei ole yhtäkään. Uusien suunnitelmien mukaan vaihtoja tuleekin peräti kaksi mennen tullen! Kannatan moottoritien bussille Sipoon-pysäkkiä Söderkullaan tai Nesteelle, tämä jo vähentäisi vaihdot yhteen. (Todella kummallista, ettei sitä jo ole?)

    VastaaPoista