maanantai 7. tammikuuta 2013

Söderkullan, Eriksnäsin ja Sipoon eteläosien linjasto / Linjenätet i Soderkulla, Eriksnäs och i de södra delarna av Sibbo

Oheiseen kuvaan on alustavasti luonnosteltu Sipoon eteläosien uutta linjastoa:

Linjaa 841 liikennöitäisiin joka päivä Helsingin Itäkeskuksen metroasemalta Söderkullaan. Osa linjan lähdöistä voisi jatkaa Söderkullasta edelleen Porvoon suuntaan (HSL suunnittelee vain HSL:n alueen joukkoliikennettä, jolloin liikenteen jatkamisesta Porvoon suuntaan päättävät linjan liikennöitsijä ja ELY-keskus). Linjaa 841 liikennöitäisiin melko samankaltaisella tarjonnalla kuin nykyisin liikennöidään maantietä 170 pitkin. Vuoroväli olisi maanantaista perjantaihin päivisin 30 min, ruuhka-aikoina tiheämpi, lauantaisin ja sunnuntaisin 30-60 min.

Söderkullasta Nikkilän suuntaan liikennöitäisiin linjaa 951. Linja tarjoaa työmatka- ja koulumatkayhteydet. Lisäksi linjalla on iltaisin ja lauantaisin liikennettä noin tunnin välein.

Söderkullasta Eriksnäsiin liikennöisi linja 952 samoilla liikennöintiajoilla ja vuoroväleillä kuin linja 951. On myös mahdollista, että nämä linjat liikennöitäisiin yhtenäisenä linjana, mitä mieltä olet, olisiko tällaiselle tarvetta?

Muutoin Söderkullan ympäristössä liikennöitäisiin koululaislinjoja, jotka soveltuvat myös työmatkalaisten tarpeisiin. Liikennöintiaika voisi olla esimerkiksi klo 7-10 ja 13-17. Luonnostellut linjat ovat seuraavat:
  • 953 Söderkulla-Skogsby-Gesterby-Kuntala-Nikkilä
  • 957 Söderkulla-Box-Spjutsund-Kitö
Pelkästään koulumatkayhteyksiä varten liikennöitäisiin linjoja
  • 954 Söderkulla-Massby-Immersby-Gumbostrand
  • 958 Söderkulla-Kalkkiranta



På bilden har man preliminärt skissat upp hur det nya linjenätet i de södra delarna av Sibbo kunde se ut:

Linje 841 skulle köra varje dag från Östra centrums metrostation i Helsingfors till Söderkulla. En del av avgångarna på linjen skulle kunna fortsätta från Söderkulla i riktning mot Borgå (HRT planerar endast kollektivtrafiken inom HRT-området, det är linjens trafikidkare och NTM-centralen som bestämmer om en linje fortsätter i riktning mot Borgå). Linje 841 skulle köras med ett tämligen likartat utbud som den trafik som nu körs längs landsvägen 170. Turintervallen skulle vara 30 min på vardagarna, under rusningstider tätare och på lördagar och söndagar 30-60 min.

Från Söderkulla i riktning mot Nickby skulle köra linje 951. Linjen erbjuder förbindelser till arbetet och skolan. Dessutom har linjen avgångar under kvällarna och på lördagarna ungefär med en timmes mellanrum.

Från Söderkulla till Eriksnäs skulle köra linje 952 med samma trafikeringstider och turintervaller som linje 951. Det är också möjligt att dessa linjer skulle köras som en enhetlig busslinje. Vad anser du, skulle det finnas behov för en sådan busslinje?

Annars skulle det köras i omgivning av Söderkulla skolbusslinjer som passar också för arbetspendlarnas behov. Trafikeringstiden kunde vara till exempel kl. 7-10 och 13-17. De skisserade linjerna är följande:
  • 953 Söderkulla-Skogsby-Gesterby-Sockengården-Nickby
  • 957 Söderkulla-Box-Spjutsund-Kitö

Följande linjer skulle vara avsedda endast för resor mellan hemmet och skolan
  • 954 Söderkulla-Massby-Immersby-Gumbostrand
  • 958 Söderkulla-Kalkstrand

15 kommenttia:

  1. Mielestäni linjaa 952 ei kannata liikennöidä erillisenä, vaan osana 951:stä. Vaikka kysyntä Nikkilän suuntaan taitaa olla olematonta, niin tuskin se maksaa käytännössä yhtään enempää ajaa sitä osana toista linjaa.

    Mielestäni kannattaisi pohtia myös mahdollisuutta, että osa 841 suunnitellusta ruuhka-ajan tarjonnasta olisikin nopeita moottoritietä kulkevia vuoroja. Nämä voisivat mennä keskustaan tai sen lähistölle tarjoten yhteyksiä sinne, minne ei metrolla pääse. Reitti voisi mennä esim Pasilan kautta Meilahteen, jolloin saataisiin nopea yhteys Viikkiin (vaihto mm Jokeriin), Pasilaan (vaihto juniin, 7 ja 9 ratikoihin sekä useisiin poikittaislinjoihin) ja edelleen Meilahteen, joka on merkittävä työpaikkakeskittymä.

    VastaaPoista
  2. 841:n pitäisi kulkea ehdottomasti keskustaan asti. Perustelut: Vuoroväliksi ehdotatte harvaa 30-60 minuuttia, joten bussin odotus on "palkittava" vaihdottomuudella. Liityntäbussien on kuljettava 20 minuutin välein, tai palvelu ei vastaa odotuksia. Suorille busseille riittää 30-60 minuutin väli, koska vaihdon vaiva poistuu. On myös erittäin tärkeätä päästä raitiovaunuun niin, ettei tarvitse vaihtaa vielä välissä muutamaksi minuutiksi maanalaiseen ja nostaa vaihtojen määrää kahteen.

    Keskustassa 841 voi kuitenkin Kamppiin mennessään mennä Pasilan kautta, jolloin vastaavasti linja H58 lyhentää Herttoniemeen, kun 841 tarjoaisi pitempien Itäkeskus-Pasila-tyyppisten välien yhteyden niille, jotka eivät halua vaihtaa Herttoniemessä. Linjan 58 lyhentäminen kun on muutenkin suunnitteilla, joten näin siihen voisi hyvin varautua.

    Jos 58 kulkisi Aleksis Kiven kadun kautta, ei linjan 841 tarvitsisi kierrellä ja näin Etelä-Sipoon, Itä-Helsingin, Pasilan juna-aseman ja Kampin keskuksen välille saataisiin vahva ja nopea linja. Pasilastahan ei mene vielä tarpeeksi nopeaa vaihdotonta yhteyttä Kamppiinkaan, vaikka ovat suuria keskuksia. Linjalle riittäisi siis takuulla matkustajia.

    VastaaPoista
  3. Varför göra Söderkulla-Helsingfors förbindelserna sämre (byte i Östra Centrum) utan att samtidigt göra förbindelsen bättre (bussen går oftare)? Eller är det här också upp till bussbolaget att förlänga linjen i båda ändorna? Andra linjer mellan Borgå o H:fors än motorvägsbussarna behövs ju ändå....

    Som så här skulle det vara ganska jobbigt att ta sig t.ex. mellan Helsingfors och Box - byte i både Östra Centrum och Söderkulla. Fast det bara är stil en rak väg hela vägen in! Hoppas i stället att Helsingfors-Borgå bussarna på väg 170 får fortsätta gå som de gör nu, och om HRT sedan vill FÖRBÄTTRA utbudet genom att lägga till bussar t.ex. mellan Söderkulla och Östra Centrum så är det nog välkommet. Annars tror jag knappast att stora förändringar av nuvarande turer och linjer är välkomna, eftersom människor har byggt sitt liv och skaffat bostad/jobb enligt vad som praktiskt fungerar med nuvarande.

    VastaaPoista
  4. Slå ihop linjerna 841 och 952 till Östra Centrum-Söderkulla-Eriksnäs, så att man i framtiden kunde byta vid Sibboviken från bussar längs motorvägen till bussar som kör väg 170.

    Lägg huvudlinjen till Borgå som 842/872 Kampen-Motorvägen-Massby-Söderkulla-Box-Borgå under de tider som 841 trafikerar.

    Så skulle jag slå ihop linjerna 951 och 958 till en enda linje Nickby-Söderkulla-Kalkstrand. Det är för många förbindelser som nu förutsätter byte i Söderkulla.

    Hoppas också att det görs något litet terminalarrangemang med trygga bussplattformer i Söderkulla om folk ska byta flitigt mellan bussarna där

    VastaaPoista
  5. 841 voisi jatkaa Eriksnäsiin ja siellä päättäri. Jos Eriksnäsistä on vaihto Södekullassa Helsinkiin mennessä, niin henkilöauto 30 min ajoajalla voittaa yli yhden tunnin bussimatkan jossa olisi vaihto Söderkullassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Esityksen mukaan vaihto olisi Söderkullan lisäksi myös Itäkeskuksessa. Jos bussimatkaan pitää tästä lähin varata lähes puolitoista tuntia, jätän bussin väliin.

      Poista
  6. Linja 953;n ulottaminen työmatkalaisille on todella hieno juttu!

    VastaaPoista
  7. Bussen 958/Kalkstrand: Varför vill man lämna denna del av kommunen helt utan kommunikation efter kl. 17? Transport behövs minst fram till kl. 19 för att komma hem från jobbet i Helsingfors!
    Om man inte får bussturer så behöver vi åtminstone få parkering dels i Söderkulla eller vid korsningen till värnr.170/Hangelbyvägen (=Kalkbruksvägen). Helst vill vi stiga på bussen vid motorvägen, t.ex. vid bensintationen vid Sibboviken.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nej tack till enbart matarlinje 958 morgon och eftermiddag (kl 16 -17 ). Det innebär 2 om inte 3 byten av färdmedel inklusive spilltid dagligen för den som arbetar i Helsingfors.

      Poista
  8. Någon av bussturerna mellan Nickby och södra Sibbo kunde köra längs Hindsbyvägen med tanke på de mänskor som från Hindsby skall till södra Sibbo och till östra Helsingfors. Någon typ av kollektiv förbindelse till och från Hindsby till väg 170 behövs.

    VastaaPoista
  9. Förbättra gärna förbindelserna till/från Söderkulla
    genom att lägga till förbindelser Söderkulla - Ö. Centrum.
    v.v. När starten sker från Söderkulla (skolcentrum) vet
    man den exakta avgångstiden.
    Betr. bussen från Kervo/nickbt till Söderkulla - en håll-
    plats vid Amiralsvägen (Galthagsvägen) vore välkommen.

    VastaaPoista
  10. Kai linjat 830-870 säilyvät ennallaan? Boxin seudulta pääsee Helsingin oopperatalon kulmille tällä hetkellä vaihdottomasti,mutta kuvan mukaisella linjastolla pitäisi vaihtaa 2 kertaa ja kuluttaa matkaan 2-kertainen määrä aikaa.

    VastaaPoista
  11. Förutom 841 behövs det en expresslinje som går längs motorvägen. Rutt: Söderkulla- Bensinstaionen vid Sibboviken- Motorvägen- Lahtisleden - Vik (anslutning till Jokern)- Östercentum.

    VastaaPoista
  12. Kiinnittäisin huomiota nykyisen linjan 91K, joka kulkee koululaisvuoroina vain arkisin, että linja jatkaisi Husön ulkoulualueelle asti (Husön Ratsastuskeskukseen asti) ja myös lauantaisin. Pienet harrastajat ja ei-autottomat ovat nyt kävelleet perille. Lauantaisin joutuu kävelemään Talosaareen kolme kilometriä.
    terv. Sirpa L

    VastaaPoista
  13. Linjalle 958 tarvittaisiin kyllä muutama lisälähtö, niin että palevlisi myös työmatkalaisia, mahdollisesti nuo lisävuorot voisi yhdistää tuohon 952 linjaan, eli ainakin päivällä ja iltaisin eriksnäsin kautta kalkkirantaan ja sieltä Söderkullaan, vähän samaan tyyliin kuin nyt jo tehdään

    VastaaPoista